Pregled bibliografske jedinice broj: 1273113
Plin kao pogonsko gorivo suvremenih MSUI
Plin kao pogonsko gorivo suvremenih MSUI, 2018., diplomski rad, preddiplomski, Pomorski fakultet, Rijeka
CROSBI ID: 1273113 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Plin kao pogonsko gorivo suvremenih MSUI
(GAS AS FUEL OF MODERN ENGINES WITH INTERNAL COMBUSTINS)
Autori
Mučić, Sebastian
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, preddiplomski
Fakultet
Pomorski fakultet
Mjesto
Rijeka
Datum
08.11
Godina
2018
Stranica
41
Mentor
Šegulja, Ivica
Ključne riječi
ukapljeni naftni plin, skladištenje LPG-a, pogon vozila, dual-fuel
(liquefied petroleum gas, LPG storage, vehicle propulsion, dual-fuel)
Sažetak
U svijetu postoji nekoliko vrsta goriva koja se upotrebljavaju za pogon motora s unutarnjim izgaranjem. Osim goriva koja se u prirodnim podzemnim ležištima nalaze u kapljevitom stanju nalazi se i gorivo u plinovitom stanju, a to je prirodni plin. Prirodni plin je fosilno gorivo koje se najvećim dijelom sastoji od metana (85-95%), koji je najjednostavniji ugljikovodik bez mirisa i boje. Preostali udio (5 do 15%) su složeniji ugljikovodici, dušik i ugljikov-dioksid. [1] U današnje vrijeme potreba i potrošnja prirodnog plina sve više raste, a razlog tome je u prednostima koje ima nad ostalim komercijalnim gorivima. Najčešće spominjane prednosti su veća iskoristivost te manje emisije štetnih tvari prilikom izgaranja. Zbog sve veće potražnje za prirodnim plinom se pojavljuje i problem njegova transporta. Ekonomski najpovoljniji način transporta je ipak putem mora, brodovima građenim za prijevoz plina u ukapljenom stanju, jer transport putem cjevovoda predstavlja niz političkih i ostalih problema. Ukapljivanje se obavlja na LNG terminalima, ponajviše radi lakšeg prijevoza i skladištenja plinova. Proces ukapljivanja podrazumijeva uklanjanje neželjenih primjesa iz prirodnog plina (dušik, živa, voda, teški ugljikovodici) koji bi mogli izazvati poteškoće u daljnjoj eksploataciji. Nakon čišćenja plin ulazi u dio postrojenja koji obavlja ukapljivanje. Plin se tada nalazi približno na atmosferskom tlaku i temperaturi od oko -160°C. Naftni se plin dobiva od smjese propana i butana, ugljikovodika koji se naknadnim procesima izdvajaju iz prirodnog plina. Propan i butan se miješaju u određenim omjerima kako bi se nakon ukapljivanja postigla željena svojstva plina. Primjena ukapljenog naftnog plina je široka i veoma prihvatljiva zbog lakog skladištenja i transporta. U odnosu na prirodni plin, ukapljeni naftni plin ne zahtjeva posebne mjere prilikom proizvodnje zbog relativno niskih temperatura i pretlaka. Iako je u današnje vrijeme došlo do velikog napretka u skladištenju i transportu, još uvijek se nailazi na razne prepreke od kojih je najistaknutija isparavanje plina unutar spremnika. Predviđa se da će upotreba prirodnog i naftnog plina u budućnosti imati sve veću primjenu jer je ekonomski i ekološki prihvatljivije od ostalih vrsta goriva.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Tehnologija prometa i transport