Pregled bibliografske jedinice broj: 1272852
Religije i teorija o „osi vremena” (Achsenzeit): od K. Jaspersa do J. Assmanna
Religije i teorija o „osi vremena” (Achsenzeit): od K. Jaspersa do J. Assmanna // Medhótá śrávaḥ II - Misao i slovo Zbornik u čast Mislava Ježića povodom sedamdesetoga rođendana / Andrijanić, Ivan ; Grčević, Mario ; Marotti, Bojhan (ur.).
Zagreb: HAZU, 2022. str. 357-371
CROSBI ID: 1272852 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Religije i teorija o „osi vremena” (Achsenzeit): od K. Jaspersa do J. Assmanna
(Religions and the Theory of the "Axial Age" (Achsenzeit): from K. Jaspers to J. Assmann)
Autori
Koprek, Ivan
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Medhótá śrávaḥ II - Misao i slovo Zbornik u čast Mislava Ježića povodom sedamdesetoga rođendana
Urednik/ci
Andrijanić, Ivan ; Grčević, Mario ; Marotti, Bojhan
Izdavač
HAZU
Grad
Zagreb
Godina
2022
Raspon stranica
357-371
ISBN
978-953-347-471-7
Ključne riječi
religije ; kultura ; povijest ;
(religion ; culture ; history ;)
Sažetak
Ako se i čini da je M. Weber početkom prošloga stoljeća ispravno shvatio bit i temeljne težnje izvaneuropskih religija i kultura, može se prema današnjim spo- znajama reći da ih je opisao i tumačio previše statično. Zato i nije mogao jasno istaknuti pozitivnu dinamiku zapadnoga razvoja kulture i religije prema integraciji i pomirenju. Na pozadini Weberovih izvoda – sredinom prošloga stoljeća – predstavio je K. Jaspers svoju teoriju o „osi vremena” (Achsenzeit), koja je, između ostaloga, trebala promijeniti shvaćanje i značenje religije na Europskom i svjet- skom tlu. Jasperesova je teorija zapravo skica vizije jednoga kozmopolitizma u kojoj se povijest (pa i filozofija i religije) promatraju kao nešto globalno i uje- dinjujuće. Među najočitijim i najpoznatijim interpretima Jaspersove ideje o „osi vremena” danas je i njemački egiptolog J. Assmann, koji u svojim istraživanjima nastoji pokazati da još uvijek možemo graditi na Jaspersovim naporima oko pre- vladavanja eurocentričnoga pogleda na povijest i graditi „kozmopolitski humanizam” zasnovan na sveobuhvatnom i općem, na nečem što povezuje sve kulture i religije. Teza o „osi vremena”, kako u Jaspersa, tako i u Assmanna, predstavlja svojevrsno filozofijsko-religijsko zagovaranje kozmopolitskoga humanizma, koji treba staviti u kontekst zauzetosti za „neograničenu komunikaciju” među različitim kulturama i religijama.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Politologija, Sociologija, Filozofija, Interdisciplinarne humanističke znanosti