Pregled bibliografske jedinice broj: 1272530
Uključenost djece predškolske dobi u provedbu kinezioloških sadržaja
Uključenost djece predškolske dobi u provedbu kinezioloških sadržaja, 2021., diplomski rad, diplomski, Odjel za izobrazbu učitelja i odgojitelja, Zadar
CROSBI ID: 1272530 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Uključenost djece predškolske dobi u provedbu kinezioloških sadržaja
(Involvement of preschool children in the implementation of kinesiological content)
Autori
Petrlić, Martina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Odjel za izobrazbu učitelja i odgojitelja
Mjesto
Zadar
Datum
12.01
Godina
2021
Stranica
65
Mentor
Alić, Jelena
Ključne riječi
djeca, kineziološka aktivnost, intrinziĉna motivacija, ekstrinziĉna motivacija, ciljna orijentacija
(children, kinesiological activity, intrinsic motivation, extrinsic motivation, goal orientation)
Sažetak
Redovito provoĊenje kinezioloških sadrţaja u radu s djecom rane i predškolske dobi ima mnogostruke prednosti. Osim pozitivnog utjecaja na razliĉita razvojna podruĉja, takvi sadrţaji sprjeĉavaju pojavu razliĉitih bolesti, a omogućava im stjecanje novih i usavršavanje postojećih vještina igrom. Kako bi se podrţala realizacija takvih aktivnosti, neophodno je steći uvid u motive koji potiĉu djecu na aktivno sudjelovanje. Sukladno tome, vaţno je uspostaviti pozitivnu i podrţavajuću motivacijsku klimu. Postoje odreĊeni ĉimbenici koji odreĊuju obrazac sportaševa ponašanja s ciljem dosega postignuća, a kojima se odreĊuje njegova ciljna orijentacija. Prema tome, sportaši mogu biti individualno ciljno usmjereni prema zadatku i usavršavanju vještina te individualno ciljno usmjereni prema ishodu i rezultatu. Kada govorimo o sportskoj motivaciji, nuţno je naglasiti mogućnost pojave dvije kategorije motiva za provedbu kinezioloških sadrţaja, intrinziĉnih i ekstrinziĉnih. Dok intrinziĉni podrazumijevaju unutarnju potrebu djeteta za bavljenje kineziološkim aktivnostima poput ţelje za stjecanjem novih umijeća, ţelje za napretkom, zadovoljstva, ugode ili socijalnih razloga, ekstrinziĉni ukljuĉuju vanjske porive koji podrazumijevaju nagradu, primjerice zbog pobjede ili neka druga postignuća. Primarni cilj istraţivanja je utvrditi postoje li statistiĉki znaĉajne razlike u ciljnoj orijentaciji (usmjerenost na zadatak i usavršavanje vještina, usmjerenost na ishod i rezultat) i motivima za provedbu kinezioloških aktivnosti izmeĊu djeĉaka i djevojĉica rane i predškolske dobi Djeĉjeg vrtića „Ciciban“ u Otoĉcu. Istraţivanje je provedeno online, dvama anketnim upitnicima. Za procjenu individualnih razlika u ciljnoj orijentaciji korištena je prilagoĊena verzija upitnika ciljne orijentacije „TASK and EGO Orientation in Sport Questionnaire - TEOSQ“ (Duda i suradnici, 1995, adaptiran za TZK prema Barić i sur. 2002). Kako bi se procijenili intrinziĉni i ekstrinziĉni motivi djece za provoĊenje kinezioloških aktivnosti, koristila se modificirana hrvatska verzija upitnika „EMI-2“ (Vlašić, i sur., 2002). Uzorak je ĉinilo ukupno 35 ispitanika, od ĉega 17 djeĉaka i 18 djevojĉica u dobi od 5 do 8 godina ţivota. Rezultati istraţivanja ciljne orijentiranosti nisu utvrdili postojanje statistiĉki znaĉajne spolne razlike. MeĊutim, unatoĉ većoj obostranoj usmjerenosti na zadatak i usavršavanje vještina, djeĉaci su ipak u većoj mjeri usmjereni na spomenutu dimenziju u odnosu na djevojĉice. U drugom dijelu postavljene hipoteze, rezultati upućuju na veću intrinziĉnu i ekstrinziĉnu motiviranost djeĉaka u odnosu na djevojĉice. Dobivene vrijednosti aritmetiĉkih sredina pokazuju da se djevojĉice bave kineziološkim aktivnostima najviše zbog uţitka koje im one pruţaju dok djeĉaci to ĉine zbog postizanja što boljeg rezultata. Statistiĉki znaĉajne spolne razlike utvrĊene su za dimenzije tjelesnog izgleda, rezultata te snage i izdržljivosti. Prema tome, djeĉaci više vjeţbaju kako bi lijepo izgledali i kako ne bi bili bucmasti, kako bi postigli što bolje rezultate i vjeţbaju kako bi postali jaki u odnosu na djevojĉice. Djecu rane i predškolske dobi valja uĉiti razvoju unutarnjeg zadovoljstva koje će razviti ţelju za napretkom i samoostvarenjem, a prema tome poţeljno je osmišljavati kreativne i zabavne kineziološke aktivnosti nalik igri i nuditi djeci mogućnost samostalnog snalaţenja, kreativnosti i razvoja sigurnosti.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Kineziologija