Pregled bibliografske jedinice broj: 1272397
Glumački psihološki identitet Stanislavskog: perspektiva kognitivne lingvistike
Glumački psihološki identitet Stanislavskog: perspektiva kognitivne lingvistike // Zbornik radova 1, Sveučilište Sjever, Doktorska konferencija za doktorande poslijediplomskih sveučilišnih doktorskih studija iz područja medija i komunikacije / Rosanda Žigo, I. ; Luić, Lj. ; Bagarić, Ž. (ur.).
Koprivnica: Centar za digitalno nakladništvo, Sveučilište Sjever, 2020. str. 151-164 (predavanje, međunarodna recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 1272397 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Glumački psihološki identitet Stanislavskog:
perspektiva kognitivne lingvistike
(Stanislavsky's Acting Psychological Identity: A
Perspective of Cognitive Linguistics)
Autori
Milevoj Šuran, Stenni
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Zbornik radova 1, Sveučilište Sjever, Doktorska konferencija za doktorande poslijediplomskih sveučilišnih doktorskih studija iz područja medija i komunikacije
/ Rosanda Žigo, I. ; Luić, Lj. ; Bagarić, Ž. - Koprivnica : Centar za digitalno nakladništvo, Sveučilište Sjever, 2020, 151-164
Skup
Doktorska konferencija za doktorande poslijediplomskih sveučilišnih doktorskih studija iz područja medija i komunikacije (2019.)
Mjesto i datum
Koprivnica, Hrvatska, 27.09.2019. - 28.09.2019
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
glumac, identitet, konceptualna integracija, konceptualna metafora, Stanislavski
(actor, identity, conceptual integration, conceptual metaphor, Stanislavsky)
Sažetak
U ovom radu razmatramo glumačku identifikacijsku strategiju „Ja jesam” (potpunu identifikaciju glumca i dramskog lika u procesu utjelovljenja uloge) Konstantina Sergejeviča Stanislavskog, služeći se postavkama dviju teorija kognitivne lingvistike: teorijom konceptualne metafore Georgea Lakoffa i Marka Johnsona i teorijom konceptualne integracije Gillesa Fauconniera i Marka Turnera. Pritom na pojedinačne elemente primjenjujemo metodu analize, komparacije i analogije. U prvom dijelu rada raspravljamo o metaforičkom sustavu Subjekt-Ja Lakoffa i Johnsona koji primjenjujemo na glumački proces utjelovljenja uloge Stanislavskog. „Savjetodavnu projekciju” Stanislavskog (glumac projicira svoje vrijednosti na dramskog lika na način da doživljava život dramskog lika svojim vlastitim vrijednostima) na taj način suprotstavljamo „empatijskoj projekciji” (glumac doživljava život dramskog lika njegovim vrijednostima projiciranim na svoje subjektivno iskustvo). U drugom dijelu rada na navedenu strategiju primjenjujemo postavke mentalnih prostora teorije konceptualne integracije. Konceptualnom integracijom zajedničke karakteristike glumca i dramskoga lika svjesno se pretapaju u novi identitet koji se ne može svesti ni na zamišljeni dramski lik ni na glumca umjetnika, već je riječ o dvojnoj svijesti glumca: iako glumac na sceni iskazuje širok raspon osjećaja i radnji koji njegov lik utjelovljuje, isti ne utječu na njega na osobnoj razini. Takav primjer predstavlja dvookvirnu mrežu konceptualne integracije koja razvija strukturu „čovjeka-uloge” koja predstavlja novinu u odnosu na glumca i dramskog lika te dijeli jezična obilježja, fizički izgled, stavove i geste i s glumcem i s dramskim likom. Takva je projekcija u skladu s metaforičkim sustavom Lakoffa i Johnsona te potvrđuje kako se mora uspostaviti određena razina emocionalne nepristranosti u procesu utjelovljenja uloge. Može se zaključiti kako glumačku identifikacijsku strategiju „Ja jesam” osporavaju suvremena istraživanja kognitivne lingvistike.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Kazališna umjetnost (scenske i medijske umjetnosti), Kognitivna znanost (prirodne, tehničke, biomedicina i zdravstvo, društvene i humanističke znanosti)