Pregled bibliografske jedinice broj: 1272219
Povezanost roditeljske potpore i lokusa uzročnosti u kontekstu provedbe kinezioloških aktivnosti kod djece mlađe školske dobi
Povezanost roditeljske potpore i lokusa uzročnosti u kontekstu provedbe kinezioloških aktivnosti kod djece mlađe školske dobi, 2022., diplomski rad, diplomski, Odjel za izobrazbu učitelja i odgojitelja, Zadar
CROSBI ID: 1272219 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Povezanost roditeljske potpore i lokusa uzročnosti u kontekstu provedbe kinezioloških aktivnosti kod djece mlađe školske dobi
(Interconection between parental support and the locus of causality in the context of the implementation of kinesiological activities of primary school children)
Autori
Pavić, Katarina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Odjel za izobrazbu učitelja i odgojitelja
Mjesto
Zadar
Datum
31.03
Godina
2022
Stranica
65
Mentor
Alić, Jelena
Ključne riječi
lokus uzročnosti, roditeljska potpora, tjelesna aktivnosti, dijete i sport
(locus of causality, parental support, physicala activity, child and sports)
Sažetak
Obitelj je nesporno glavni akter primarne socijalizacije djeteta, gdje od samog početka procesa socijalizacije, roditelji igraju presudnu ulogu u svim utjecajima i obrascima ponašanja pa tako i onima iz kojih slijedi kasnija navika tjelovježbe i raznih oblika uključivanja u kineziološke sadržaje (Perasović, 2010). Svoj djeci je potrebna roditeljska potpora koja se očituje kroz emocionalnu podršku, informacijsku (savjetodavnu) podršku te čitav niz raznih vidova materijalne i financijske pomoći (Woolgar i Power, 1993, prema Bosnar, 2003). Teorija lokusa uzročnosti opisuje, između ostaloga, zbog čega dolazi do reguliranja ponašanja kod pojedinaca te daje odgovor na pitanja „koliko je nečije ponašanje autonomno (samoodređeno) odnosno kontrolirano?“ i „koji to unutarnji ili vanjski faktori i na koji način utječu na nečije ponašanje?“. U sportskom kontekstu poželjan je lokus uzročnosti koji je potaknut unutarnjim faktorima kada su djeca tjelesno aktivna zato što to žele sami i zato što uživaju u tjelesnim aktivnostima. Lokus uzročnosti koji je potaknut vanjskim faktorima kao što je „nagovaranje roditelja“, nagrada ili slično često uvelike utječe na nezadovoljstvo kod djece i odustajanje od tjelesnih aktivnosti zbog njihova individualnog osjećaja kontrole. Primarni cilj istraživanja bio je utvrditi povezanost roditeljske potpore i lokusa uzročnosti za vježbanjem u kineziološkim aktivnostima djece mlađe školske dobi. Sekundarni ciljevi bili su ispitati razlike u roditeljskoj potpori i lokusu uzročnosti s obzirom na spol i tjelesnu aktivnost ispitanika. Rezultati istraživanja ukazuju kako roditelji pružaju djeci vrlo dobru potporu (AS=4, 23) kako bi se djeca bavila tjelesnim aktivnostima i to najviše u vidu davanja financijske potpore (AS=4, 8). Prostor za poboljšanje postoji u vidu njihova aktivna uključivanja na način da se pridruže djeci tijekom same provedbe tjelesnih aktivnosti (AS=3, 37) te da im posluže kao uzor (AS=3, 78). Nadalje, rezultati ukazuju kako su djeca malo više motivirana unutarnjim čimbenicima lokusa uzročnosti, a manje vanjskim čimbenicima (AS=4, 31). Uz navedeno nije dobivena statistički značajna povezanost između roditeljske potpore i lokusa uzročnosti za tjelesnim vježbanjem djece mlađe školske dobi. Značajna povezanost dobivena je kod djece koju roditelji vode na pohađanje tjelesnih aktivnosti te im služe kao uzor i njihova unutarnjeg lokusa uzročnosti (vježbaju zato što to sami žele a ne zato što moraju). Uz navedeno, utvrđeno je kako roditelji koji su i sami tjelesno aktivni pružaju veću roditeljsku potporu djeci za provedbu tjelesnih aktivnosti. Rezultati provedenog istraživanja mogu pomoći u osmišljavanju strategija ciljanih na povećanje ukupne razine tjelesne aktivnosti djece mlađe školske dobi. Buduća istraživanja trebala bi obuhvatiti značajnije veće i stratificirane uzorke ispitanika kako bi se rezultati mogli generalizirati te opširnije proučiti motivacijsku strukturu djece u kontekstu provedbe tjelesnih aktivnosti.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Kineziologija, Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)