Pregled bibliografske jedinice broj: 1271765
Vrtićki razgovori o jeziku (s ciljem propitivanja dječje jezične svjesnosti)
Vrtićki razgovori o jeziku (s ciljem propitivanja dječje jezične svjesnosti) // Nova promišljanja o djetinjstvu (Rethinking Childhood) : Zbornik radova s međunarodne znanstveno-umjetničke konferencije održane u Zadru 4. i 5. lipnja 2021. / Cindrić, Maja ; Ivon, Katarina ; Šimić Šašić, Slavica (ur.).
Zadar: Sveučilište u Zadru, 2022. str. 253-270 (predavanje, međunarodna recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 1271765 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Vrtićki razgovori o jeziku
(s ciljem propitivanja dječje jezične svjesnosti)
(Language talks in kindergarten
(to encourage children's language awareness))
Autori
Vignjević, Jelena ; Bašić, Ana ; Korenika, Ivana ; Lakić, Andrea
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Nova promišljanja o djetinjstvu (Rethinking Childhood) : Zbornik radova s međunarodne znanstveno-umjetničke konferencije održane u Zadru 4. i 5. lipnja 2021.
/ Cindrić, Maja ; Ivon, Katarina ; Šimić Šašić, Slavica - Zadar : Sveučilište u Zadru, 2022, 253-270
ISBN
978-953-331-321-4
Skup
Nova promišljanja o djetinjstvu / Rethinking Childhood
Mjesto i datum
Zadar, Hrvatska, 04.06.2021. - 05.06.2021
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
dječji vrtić, hrvatski jezik, jezična svjesnost, višejezičnost
(Croatian language, kindergarten, language awareness, multilingualism)
Sažetak
Ovaj rad govori o jezičnoj svjesnosti djece predškolske dobi. Jezična svjesnost pojedinca njegova je svijest o jeziku kao zasebnom fenomenu te svijest o ustrojstvu i uporabi jezika. U širem značenju ona obuhvaća i svijest o ulozi jezika u životu pojedinca i zajednice, svijest o ulozi jezika u razumijevanju sebe i drugih, svijest o jezičnoj stvarnosti u kojoj se živi te svijest o prikladnosti uporabe jezika u različitim situacijama. Svega toga dijete postaje svjesno postupno, životnim i jezičnim iskustvima od najranije dobi, izloženošću jeziku ili jezicima te sudjelovanjem u jezičnoj komunikaciji. Dječji vrtić nudi djeci mnoge prilike za razvijanje jezične svjesnosti izlažući ih brojnim jezičnim iskustvima. Kad je o hrvatskom odgojno- obrazovnom kontekstu riječ, većina djece u vrtić dolazi sa svojim zavičajnim govorom (pripadnim kojem od hrvatskih narječja), u vrtiću se susreću sa standardnim hrvatskim jezikom, često i s govorima drugih hrvatskih narječja, a mnogi već od rane dobi počinju ovladavati stranim jezikom. Dječji vrtići u Hrvatskoj, kao jednoj od zemalja Europske unije, provode i brojne programe kojima se djecu odgaja za otvorenost prema drugim jezicima i kulturama te za aktivno sudjelovanje u europskom višejezičnom i višekulturnom društvu. Kako bismo dobili uvid u svjesnost djece o jeziku i jezičnoj raznolikosti, razgovarali smo o jeziku i jezicima s djecom u dječjim vrtićima na područjima triju hrvatskih narječja (kajkavskomu, čakavskomu i štokavskomu). Analiza dječjih odgovora tijekom razgovora pokazuje da gotovo svi znaju imenovati jezik kojim govore, ali i da ih je tek polovica svjesna različitosti svojega govora i standardnoga jezika, s jasnim pokazateljima da su toga svjesnija djeca u manjim mjestima i da su toga najsvjesniji čakavci. U osviještenosti djece za jezičnu raznolikost, odnosno u njihovu znanju o drugim jezicima, pokazale su se velike individualne razlike, ali i razlike s obzirom na područje u kojem djeca žive.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija, Filologija, Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)