Pregled bibliografske jedinice broj: 1269986
Istraživanje polikromije na gotičkoj drvenoj skulpturi „Bogorodica s Djetetom“ iz Očure i polikromiranje njezine kopije
Istraživanje polikromije na gotičkoj drvenoj skulpturi „Bogorodica s Djetetom“ iz Očure i polikromiranje njezine kopije, 2022., diplomski rad, diplomski, Akademija likovnih umjetnosti, Odsjek za konzerviranje i restauriranje umjetnina, Zagreb
CROSBI ID: 1269986 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Istraživanje polikromije na gotičkoj drvenoj skulpturi
„Bogorodica s Djetetom“ iz Očure i polikromiranje
njezine kopije
(Research on Polychromy of the Gothic Wooden Sculpture "Virgin and
Child" from Očura and Polychromy of its Reproduction)
Autori
Rizvić, Marko
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Akademija likovnih umjetnosti, Odsjek za konzerviranje i restauriranje umjetnina
Mjesto
Zagreb
Datum
20.09
Godina
2022
Stranica
141
Mentor
Jembrih, Zvjezdana ; Božičević, Ana
Ključne riječi
kapela sv. Jakova, Očura, gotička skulptura, konzerviranje, restauriranje, izrada kopije, Bogorodica s Djetetom
(chapel of St. Jakov, Očura, Gothic sculpture, conservation, restoration, making a replica, Virgin and Child)
Sažetak
„Bogorodica s Djetetom“ kasnogotička je skulptura koja pripada kapeli sv. Jakova na Očuri. Datira vjerojatno s početka 16. stoljeća.1 Nalazila se na glavnom oltaru kapele i u povijesnim spisima navode ju kao „čudotvoran kip“ te je kao takva bila stoljećima čašćena od puka koji i dandanas, unatoč mnogim promjenama, dolazi hodočastiti na Očuru. U doba baroka postavlja se na novi barokni oltar, u njegovu središnju nišu i tamo stoji sve do 1948. kada je muzealizirana kao dio fundusa Dijecezanskog muzeja Zagrebačke nadbiskupije, a nakon prestanka aktivnog djelovanja tog muzeja pohranjena je u Muzeju za umjetnost i obrt u Zagrebu gdje je i danas. Zbog velike devastacije krajem Drugog svjetskog rata, kapela i njezin inventar neposredno nakon rata naglo propadaju, a devastacije se nastavljaju sljedećih desetljeća. Unatoč tome, kapela je uspjela djelomično zadržati svoju liturgijsku funkciju sve do danas. U tijeku su dugogodišnji konzervatorsko-restauratorski radovi na kapeli i na preostalom njezinom inventaru, koji se privode kraju. Suradnjom Odsjeka za konzerviranje i restauriranje umjetnina Akademije likovnih umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu i Konzervatorskog odjela u Krapini spašava se inventar od potpunog propadanja u okviru nastave, diplomskih radova i restauratorske prakse još od 2011. godine. Na inicijativu i uz potporu Lady Jadranke Beresford Pierse, 2 te u suradnji s Muzejom za umjetnost i obrt u Zagrebu, Konzervatorskim odjelom u Krapini, Zagrebačkom nadbiskupijom i Gradskim zavodom za zaštitu spomenika kulture i prirode grada Zagreba, odlučeno je da će se u okviru dvaju diplomskih radova izvesti kopija izvorne gotičke skulpture „Bogorodica s Djetetom“ - najstarije i najvrjednije sačuvane skulpture ove kapele. Posljedice raznih promjena i devastacija, kao i nekoliko konzervatorsko-restauratorskih radova vidljive su na izvornoj skulpturi. Zbog nesigurnih uvjeta u kapeli, ali i velike vrijednosti, izvorna skulptura, muzealizirana prije više od 70 godina, neće se vraćati u kapelu te je odlučeno izraditi kopiju koja će se postaviti na izvorno mjesto - u svetište kapele, u cilju vraćanja liturgijske funkcije kapele, kao i memorije na ovu vrijednu skulpturu koja je stoljećima bila središte pobožnosti ovoga kraja. Izrada kopije se sastojala od dva odvojena dijela, obuhvaćena dvama diplomskim radovima: - izrada kopije skulpture „Bogorodica s Djetetom“ diplomanta Luke Krešimira Stipića pod mentorstvom red. prof. mr. art. Zvjezdane Jembrih i komentorstvom umj. sur. mag. art. Zvonimire Obad i - istraživanje polikromije na gotičkoj drvenog skulpturi „Bogorodica s Djetetom“ iz Očure i polikromiranje njezine kopije diplomanta Marka Rizvića pod mentorstvom red. prof. mr. art. Zvjezdane Jembrih i komentorstvom doc. mag. art. Ane Božičević. Prvi se dio odnosio na tesanje i rezbarenje kopije u drvu, a drugi dio na njezino polikromiranje. Odluke o izradi kopije utemeljene su na detaljnim istraživanjima, pregledima, te povijesnim izvorima, a u dogovoru su s nadležnim institucijama, kao i s vlasnikom, Župom Radoboj i Zagrebačkom nadbiskupijom. Cilj ovog projekta je vratiti kapeli, vjerskoj i široj zajednici liturgijsku funkciju ovoga vrijednog sakralnog objekta, čiji je središnji lik od početka bila skulptura „Majke Božje Očurske“, stoljećima čašćena hodočašćima i pobožnostima, te osvijestiti i oživjeti vrijednost kapele, njezina preostala inventara i njezina kulturnog krajolika.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti, Likovne umjetnosti, Interdisciplinarno umjetničko polje
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Akademija likovnih umjetnosti, Zagreb