Pregled bibliografske jedinice broj: 1269983
Konzervatorsko-restauratorski radovi na skulpturi Bogorodice s Djetetom iz samostana Družbe sestara milosrdnica sv. Vinka Paulskoga u Zagrebu
Konzervatorsko-restauratorski radovi na skulpturi Bogorodice s Djetetom iz samostana Družbe sestara milosrdnica sv. Vinka Paulskoga u Zagrebu, 2022., diplomski rad, diplomski, Akademija likovnih umjetnosti, Odsjek za konzerviranje i restauriranje umjetnina, Zagreb
CROSBI ID: 1269983 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Konzervatorsko-restauratorski radovi na skulpturi Bogorodice s
Djetetom iz samostana Družbe sestara milosrdnica sv. Vinka
Paulskoga u Zagrebu
(Conservation and Restoration of the Sculpture of the Virgin Mary with
Child from the Convent of the Sisters of Mercy of Saint Vincent de
Paul in Zagreb)
Autori
Podolšak, Dorotea
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Akademija likovnih umjetnosti, Odsjek za konzerviranje i restauriranje umjetnina
Mjesto
Zagreb
Datum
20.09
Godina
2022
Stranica
165
Mentor
Božičević, Ana ; Ožanić, Martina
Ključne riječi
Bogorodica s Djetetom, Družba sestara milosrdnica, konzerviranje-restauriranje drvene skulpture, OKIRU
(The Virgin Mary with Child, Sisters of Mercy, Conservation-Restoration of a Wooden Sculpture, OKIRU)
Sažetak
Skulptura Bogorodice s Djetetom dio je muzejske zbirke Družbe sestara milosrdnica sv. Vinka Paulskog u Zagrebu koja se sastoji od objekata koje su sestre milosrdnice spasila tijekom godina iz mnogih kapelica i zgrada Družbe koje više nisu u funkciji. Sama zbirka već duže vrijeme čeka organizaciju izložbenog prostora u sklopu samostana sv. Vinka Paulskog u Zagrebu. Proces organizacije takvog prostora ubrzao je razoran potres koji je pogodio Zagreb 22. ožujka 2020. godine, zbog kojeg su sestre milosrdnice iz potrebe, ali i prilike, odlučile obnoviti oštećenu crkvu, samostan te organizirani muzejski prostor. Za vrijeme obnove kompleksa crkve i samostana, skulptura je dopremljena na Odsjek za konzerviranje i restauriranje umjetnina Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu gdje je postala predmetom diplomskoga rada. Stilskim obilježjima je datirana krajem 17. ili početkom 18. stoljeća, a kao i mnoge skulpture nastale u tome razdoblju, nepoznatog je podrijetla i autora. Prvi poznati smještaj koji nalazimo u izvorima spominje se tek 1863. godine. Radi se o kapelici sv. Marije u dvorištu Mirovnog doma sestara milosrdnica u Vlaškoj ulici 52, o kojoj ima vrlo malo sačuvanih izvora. Iako većim dijelom nepoznate povijesti, skulptura je zatečena u dobrom stanju uz minimalna mehanička oštećenja te malim postotkom crvotočine na području ogoljenog nosioca. U okviru praktičnog dijela diplomskog rada podvrgnuta je konzervatorsko- restauratorskim radovima tijekom kojih je donesena odluka o uklanjanju neadekvatno nanesenog debelog sloja preslika. Zbog manjeg stupnja oštećenosti skulpture, izvedeni konzervatorsko- restauratorski zahvati svodili su se na uklanjanje nepotrebnih čavala i žica, čišćenje površinske prljavštine kemijskim i mehaničkim putem, podljepljivanje nestabilne polikromije, učvršćivanje nestabilnih dijelova skulpture i izrade naknade u sloju osnove. Površinska prljavština se stopila sa slikanim slojem skulpture te ju je bilo nemoguće ukloniti bez da se oštetio i uklanjao slikani sloj. Sondama je ispod zatečenog slikanog sloja pronađen dobro očuvan slikani sloj. Zbog velikog stupnja sačuvanosti pretpostavljenog izvornog oslika, estetskog izgleda skulpture kojeg narušava neadekvatno nanesen sloj preslika koji je dodatno unakažen tvrdokornom prljavštinom te zbog želje vlasnika da se skulptura vremenom vrati u sakralnu funkciju prevagnula je odluka o uklanjanju preslika. Prilikom uklanjanja preslika ispod zatečenog slikanog sloja uočen je unikatan florealan uzorak. Nakon konsolidacije nosioca i izrade naknada u sloju nosioca i osnove, skulptura je retuširana uz izradu proba rekonstrukcije oštećenog florealnog uzorka. Teoretski dio diplomskog rada usredotočen je na postavljanje teze o mogućem autorstvu Johannesa Komersteinera, koristeći se komparativnim primjerima skulptura atribuiranim njemu i njegovoj radionici kao mogućem autoru. Unatoč prvotnoj želji vlasnika da se skulptura pohrani u muzejskom prostoru crkve sv. Vinka Paulskoga, nakon izvedenih konzervatorsko- restauratorskih radova, ona će ipak privremeno biti postavljena u salu za sastanke iznad glavnog broda crkve, do stvaranja preduvjeta za njen povratak u liturgijski funkciju.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti, Likovne umjetnosti, Interdisciplinarno umjetničko polje
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Akademija likovnih umjetnosti, Zagreb