Pregled bibliografske jedinice broj: 1267927
Analiza primjene načela jednostavnog jezika u ispitnim pitanjima za predmet Priroda i društvo tijekom online nastave u pandemijskom vremenu
Analiza primjene načela jednostavnog jezika u ispitnim pitanjima za predmet Priroda i društvo tijekom online nastave u pandemijskom vremenu // Prema postpandemijskom obrazovanju: kako osnažiti sustav odgoja i obrazovanja? / Zovko, Anita ; Vukelić, Nena ; Miočić, Ivana (ur.).
Rijeka: Sveučilište u Rijeci - Filozofski fakultet, 2022. str. 252-275
CROSBI ID: 1267927 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Analiza primjene načela jednostavnog jezika u
ispitnim pitanjima za predmet Priroda i društvo
tijekom online nastave u pandemijskom vremenu
(Analysis of the application of the principles of
Easy language in exam questions for the subject of
Natural Sciences in online classes in times of
pandemic)
Autori
Jozipović, Marija ; Lenček, Mirjana ; Kuvač Kraljević, Jelena
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Prema postpandemijskom obrazovanju: kako osnažiti sustav odgoja i obrazovanja?
Urednik/ci
Zovko, Anita ; Vukelić, Nena ; Miočić, Ivana
Izdavač
Sveučilište u Rijeci - Filozofski fakultet
Grad
Rijeka
Godina
2022
Raspon stranica
252-275
ISBN
978-953-361-080-1
Ključne riječi
disleksija ; jednostavan jezik ; jezične i grafičke prilagodbe ; Priroda i društvo
(dyslexia ; Easy language, graphic adjustments and language adaptations ; Natural Sciences)
Sažetak
Poučavanje je vrlo zahtjevan i složen proces, koji postaje još izazovniji kada je usmjeren prema učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju, posebno disleksijom. Pandemija bolesti uzrokovane koronavirusom učinila je ulogu učitelja još izazovnijom, posebno u održavanju online nastave te pripremi materijala u e-obliku. Jezična složenost i kognitivna zahtjevnost te grafičko oblikovanje bitni su čimbenici koji mogu olakšati ili narušiti razumijevanje sadržaja predmeta. Te čimbenike potrebno je uvažavati u provjeri znanja, posebno u pitanjima kao dijelu materijala za poučavanje i vrednovanje. Kao ključna alatka za premošćivanje potencijalnih izazova, posebice za djecu s disleksijom, ističu se jednostavan jezik i univerzalni dizajn. Cilj je ovog rada analizirati postupke prilagodbe i prihvatljivost ispitnih materijala (e-ispita) za provjeru znanja učenika s disleksijom iz predmeta Priroda i društvo s obzirom na sintaktička i grafička obilježja materijala u odnosu na postojeća načela prilagodbe prema načelima jednostavnog jezika/postavkama univerzalnog dizajna. U sklopu projekta Učenje biologije u epidemiološki prilagođenom istraživačkom okruženju (Hrvatska zaklada za znanost, projekt IP-CORONA-2020-12-3798) učitelji i nastavnici oblikovali su zadatke iz predmeta Priroda i društvo i Biologija prilagođene za vrednovanje učenika s teškoćama koji se školuju prema redovitom programu s individualiziranim postupcima. U ovom su radu analizirani e-ispiti (ispitna pitanja) iz Prirode i društva od prvog do četvrtog razreda osnovne škole na razini grafičkih obilježja te na sintaktičkoj razini. Pokazalo se da je nesustavno primijenjena tek nekolicina načela za grafičko oblikovanje te da su prosječne duljine iskaza u neskladu s načelima jednostavnog jezika i obrazovnom dobi učenika za koje su namijenjeni. Dobiveni rezultati mogu pridonijeti promišljanju o učinkovitosti poučavanja sadašnjih i budućih učitelja Prirode i društva za rad s učenicima s teškoćama i time boljim ishodima poučavanja, posebno za skupinu učenika s disleksijom. Rezultati upućuju i na potrebu za logopedom kao stručnjakom za jezične poremećaje i jezične prilagodbe u sustavu odgoja i obrazovanja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Logopedija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb