Pregled bibliografske jedinice broj: 1267790
Važnost jezičnog razumijevanja prije početka formalnog učenja čitanja i pisanja
Važnost jezičnog razumijevanja prije početka formalnog učenja čitanja i pisanja // Konferencija edukacijskih rehabilitatora 2023
Vodice, Hrvatska, 2023. 22, 1 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1267790 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Važnost jezičnog razumijevanja prije početka
formalnog učenja čitanja i pisanja
(The importance of language comprehension before the
beginning of formal learning of reading and writing)
Autori
Galeković, Martina ; Kirinić ; Marija
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Konferencija edukacijskih rehabilitatora 2023
/ - , 2023
ISBN
978-953-58871-5-7
Skup
Konferencija edukacijskih rehabilitatora 2023
Mjesto i datum
Vodice, Hrvatska, 12.04.2023. - 15.04.2023
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
fonološka svjesnost, fonološko pamćenje, jezično razumijevanje
(phonological awareness, phonological memory, language comprehension)
Sažetak
Fonološka svjesnost sastavnica je rane pismenosti i komponenta fonološke obrade. Dosadašnja istraživanja potvrdila su povezanost fonološke svjesnosti s ostalim jezičnim sastavnicama (Tseng i sur., 2022 ; Vuković i sur., 2022 ; Vancaš i Ivšac, 2004). Fonološka svjesnost uključuje poznavanje i analizu slogova, svijest o rimi i raščlambu, stapanje i manipulaciju slogovima. Djeca s teškoćama u receptivnim i ekspresivnim jezičnim sposobnostima pokazala su kašnjenje u razvoju predvještina čitanja i pisanja, a djelomično i poremećaje čitanja i pisanja u školskoj dobi. U ovom istraživanju ispitane su dvije komponente fonološke obrade: fonološka svjesnost i fonološko pamćenje. Sudionici istraživanja su djeca kronološke dobi od 5 godina i 11 mjeseci do sedam godina podijeljena u tri skupine ovisno o postignućima na Testu razumijevanja gramatike TROG-II-HR (Bishop, i sur., 2014). Ciljevi i zadaci istraživanja usmjereni su k utvrđivanju razlika u postignućima na zadacima fonološke svjesnosti i fonološkog pamćenja između djece različitog stupnja jezičnog razumijevanja. Prilikom testiranja hipoteze po kojoj se djeca različitih postignuća na Testu razumijevanja gramatike statistički značajno razlikuju u fonološkoj svjesnosti i fonološkom pamćenju korišten je Kruskal-Wallis H test za tri nezavisna uzorka i prema rezultatima provedenog testa utvrđeno je kako se djeca različitog jezičnog razumijevanja značajno razlikuju u rezultatima na fonološkom pamćenju i na tri varijable fonološke svjesnosti. Analiza rezultata istraživanja pokazuje da se tri skupine sudionika razlikuju na ispitanim varijablama u smjeru boljeg postignuća na zadacima fonološke svjesnosti i fonološkog pamćenja kod djece s višim vrijednostima u jezičnom razumijevanju. Fonološko pamćenje doprinosi razvoju jezičnih sposobnosti te je potvrđena veza fonologije i ostalih jezičnih sastavnica. Rezultati ovog istraživanja upućuju na važnost sveobuhvatne jezične procjene u predškolskoj dobi sa ciljem kreiranja intervencije i poticanja jezično- govornih sposobnosti u dobi pripreme za školu. Posebnu pozornost zahtijevaju djeca koja pokazuju rizik s obzirom na niska postignuća u jezičnom razumijevanju i u predvještinama čitanja i pisanja.
Izvorni jezik
Hrvatski