Pregled bibliografske jedinice broj: 1267724
Dinamički pokazatelji izvedbe različitih elementarnih kognitivnih zadataka i njihov odnos s dobi, spolom i socioekonomskim statusom
Dinamički pokazatelji izvedbe različitih elementarnih kognitivnih zadataka i njihov odnos s dobi, spolom i socioekonomskim statusom, 2021., diplomski rad, diplomski, Fakultet hrvatskih studija, Zagreb
CROSBI ID: 1267724 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Dinamički pokazatelji izvedbe različitih
elementarnih kognitivnih zadataka i njihov odnos s
dobi, spolom i socioekonomskim statusom
(Dynamic indicators of various elementary cognitive
tasks performance and their relation to age,
gender, and socioeconomic status)
Autori
Kaurić, Katja
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Fakultet hrvatskih studija
Mjesto
Zagreb
Datum
09.12
Godina
2021
Stranica
71
Mentor
Žebec, Mislav Stjepan
Neposredni voditelj
Žebec, Mislav Stjepan
Ključne riječi
elementarni kognitivni zadaci, dinamički pokazatelji izvedbe, sociodemografski pokazatelji
(elementary cognitive tasks, dynamic performance indicators, sociodemographic characteristics)
Sažetak
Mnogi su sustavi koje kognitivni znanstvenici proučavaju u svojoj biti dinamički sustavi, a među njima je i podsustav jednostavne kognitivno- motoričke obrade podataka, često operacionaliziran putem elementarnih kognitivnih zadatka (EKZ). Cilj ovog istraživanja jest provjeriti opravdanost uvođenja 4 dinamička pokazatelja izvedbe EKZ u svrhu potpunijeg opisa funkcije pripadnih kognitivnih podsustava te analizirati njihovu određenost sa složenošću EKZ, ali i dobi, spolom i socio-ekonomskim statusom (SES), kao primarnim sociodemografskim varijablama u razvoju. Sudionici istraživanja su učenici jedne osnovne škole i jedne gimnazije Grada Zagreba - ukupno 463 sudionika, od toga 228 ženskih i 235 muških, u dobi od 8 do 17 godina. U istraživanju je korišten mjerni instrument MID-KOGTESTER1, računalno zasnovana baterija osam jednostavnih vizualno- motoričkih kognitivnih testova za ispitivanje kontrole i brzine ljudske obrade podataka. U istraživanju su pokazane uglavnom pozitivne i statistički značajne međusobne povezanosti četiri dinamička pokazatelja kognitivne izvedbe kroz 3 EKZ, u prosjeku dijeleći 37% varijance, ukazujući time da se ne radi o redundantnim, već opravdanim mjerama kognitivne dinamike. Isto potvrđuju i različite vrijednosti korelacija između pokazatelja dinamike izvedbe EKZ s relevantnim sociodemografskim varijablama. Nadalje, iz rezultata je vidljivo kako dinamičke pokazatelje kognitivne izvedbe u EKZ najviše određuje dob, zatim spol sudionika, a najmanje SES. Razvidno je kako s dobi rastu prosječna djelotvornost, prosječna optimiziranost i najbolje/optimalno funkcioniranje kognitivnog podsustava aktiviranog tijekom rješavanja EKZ, a najslabije kognitivno funkcioniranje istog sustava s dobi se smanjuje. Nastavno, zaključeno je kako su analizirani kognitivni podsustavi djevojčica, u promatranom razvojnom razdoblju, nešto djelotvorniji i optimiziraniji nego kod dječaka. Većina dinamičkih pokazatelja izvedbe EKZ nisu se pokazali povezanima s mjerama SES-a, a ako je povezanost i postojala, ona je bila niska i negativna, ukazujući kako učenici višeg SES-a u prosjeku imaju tek nešto bolje mjere kognitivnog funkcioniranja pri rješavanju EKZ. Znakovita je pojava interakcije složenosti EKZ s dobi i spolom, te odsutnost interakcije dobi i spola kod većine dinamičkih pokazatelja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija, Kognitivna znanost (prirodne, tehničke, biomedicina i zdravstvo, društvene i humanističke znanosti)