Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1267719

Ispitivanje djelovanja različitog stupnja osvjetljenja, buke i složenosti kognitivno- motoričkih zadataka izvedenih iz željezničkih upravljačkih sučelja na uspjeh u njihovoj izvedbi


Ćelić, Matea
Ispitivanje djelovanja različitog stupnja osvjetljenja, buke i složenosti kognitivno- motoričkih zadataka izvedenih iz željezničkih upravljačkih sučelja na uspjeh u njihovoj izvedbi, 2019., diplomski rad, diplomski, Fakultet hrvatskih studija, Zagreb


CROSBI ID: 1267719 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Ispitivanje djelovanja različitog stupnja osvjetljenja, buke i složenosti kognitivno- motoričkih zadataka izvedenih iz željezničkih upravljačkih sučelja na uspjeh u njihovoj izvedbi
(The impact of different illumination levels, noise and the complexity of the cognitive-motor tasks derived from train control interfaces on the success of their realization)

Autori
Ćelić, Matea

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski

Fakultet
Fakultet hrvatskih studija

Mjesto
Zagreb

Datum
16.09

Godina
2019

Stranica
57

Mentor
Žebec, Mislav Stjepan

Neposredni voditelj
Žebec, Mislav Stjepan

Ključne riječi
buka, osvjetljenje, složenost testa, kognitivno-motorička izvedba, prosječni i ne prosječni pokazatelji
(noise, illuminance, task complexity, cognitive-motor performance, average and non-average indicators)

Sažetak
Svrha ovog istraživanja bila je ispitati djelovanja različitog stupnja osvjetljenja, buke i složenosti kognitivno-motoričkih zadataka na uspjeh u njihovoj izvedbi, izražen preko triju pokazatelja dinamike kognitivnog funkcioniranja (medijan vremena točnih odgovora, prosjek triju najbržih točnih odgovora te prosjek triju najsporijih točnih odgovora). Korišteni intenziteti osvjetljenja iznosili su 40, 280 i 3400 lx, dok su razine akumulirane buke iznosile 0% i 50% preporučene dnevne doze buke D. Kognitivno-motorički zadaci izvedeni su iz željezničkih upravljačkih sučelja, a izvedba u istima mjerena je uz pomoć CRD serije psihodijagnostičkih testova (Complex Reactionmeter Drenovac). Pritom su korištena dva testa različite složenosti – CRD4-45, koji mjeri vrijeme izborne reakcije na 2 podražaja, te CRD4-12, koji mjeri vrijeme izborne reakcije na 8 podražaja. Istraživanjem je obuhvaćeno 83 sudionika (45 ženskog i 38 muškog spola), studenata treće godine preddiplomskog studija psihologije Hrvatskih studija Sveučilišta u Zagrebu (n = 41) te treće godine preddiplomskog studija Fakulteta prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu (n = 42). Isti su raspoređeni u 6 skupina, određenih sa 6 istraživačkih uvjeta akumulirane doze buke i razine osvjetljenja, te je svaki sudionik testiran CRD4-45 i CRD4-12 testovima. Pritom je zadatak sudionika bio da na pojavu zelenog signala što brže i točnije reagira pritiskom odgovarajuće tipke/pedale, bilo dominantnom rukom u slučaju CRD4-45 testa, bilo gornjim, donjim ili i gornjim i donjim ekstremitetima, u slučaju testa CRD4-12. Dobiveni rezultati ukazuju kako se statistički značajni glavni učinci buke i složenosti kognitivno-motoričkih zadataka sustavno pojavljuju kod sva tri pokazatelja izvedbe, i to na način da vrijednosti pokazatelja rastu s povećanjem buke, odnosno povećanjem složenosti zadataka. Statistički značajan glavni učinak osvjetljenja dobiven je samo u slučaju uspjeha mjerenog prosjekom triju najbržih točnih odgovora, pri čemu vrijednosti tog pokazatelja značajno rastu s povećanjem, ali ne i sa smanjenjem osvjetljenja od srednje razine. Značajni učinci dvostrukih interakcija buke i složenosti zadataka dobiveni su kod medijana vremena točnih odgovora te prosjeka triju najbržih točnih odgovora te u oba slučaja ukazuju kako je djelovanje buke nepovoljnije kod složenijih nego kod jednostavnijih kognitivno- motoričkih zadataka. Slično tome, značajan učinak dvostruke interakcije osvjetljenja i složenosti kognitivno-motoričkih zadataka, dobiven samo kod medijana vremena točnih odgovora, ukazuje kako povećanje osvjetljenja od niže prema višim razinama nepovoljnije djeluje na izvedbu složenijih, nego na izvedbu jednostavnijih zadataka. Kod medijana vremena točnih odgovora dobivena je i značajna dvostruka interakcije buke i osvjetljenja, pri čemu se s promjenom osvjetljenja od srednje razine vrijednosti pokazatelja povećavaju u uvjetima buke, dok se smanjuju u uvjetima bez buke. Shodno navedenom, može se zaključiti kako je, od tri korištena pokazatelja izvedbe, medijan vremena točnih odgovora najosjetljiviji na djelovanja vanjskih čimbenika, dok se najmanje osjetljivim pokazao prosjek triju najsporijih točnih odgovora. Ipak, dobiveni nalazi ukazuju kako i ne-prosječni pokazatelji, i to specifično prosjek triju najbržih odgovora, mogu detektirati učinke osvjetljenja, a koji se nisu pokazali na prosječnom pokazatelju uspjeha.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Tehnologija prometa i transport, Psihologija, Kognitivna znanost (prirodne, tehničke, biomedicina i zdravstvo, društvene i humanističke znanosti)



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Fakultet hrvatskih studija, Zagreb

Profili:

Avatar Url Mislav-Stjepan Žebec (mentor)


Citiraj ovu publikaciju:

Ćelić, Matea
Ispitivanje djelovanja različitog stupnja osvjetljenja, buke i složenosti kognitivno- motoričkih zadataka izvedenih iz željezničkih upravljačkih sučelja na uspjeh u njihovoj izvedbi, 2019., diplomski rad, diplomski, Fakultet hrvatskih studija, Zagreb
Ćelić, M. (2019) 'Ispitivanje djelovanja različitog stupnja osvjetljenja, buke i složenosti kognitivno- motoričkih zadataka izvedenih iz željezničkih upravljačkih sučelja na uspjeh u njihovoj izvedbi', diplomski rad, diplomski, Fakultet hrvatskih studija, Zagreb.
@phdthesis{phdthesis, author = {\'{C}eli\'{c}, Matea}, year = {2019}, pages = {57}, keywords = {buka, osvjetljenje, slo\v{z}enost testa, kognitivno-motori\v{c}ka izvedba, prosje\v{c}ni i ne prosje\v{c}ni pokazatelji}, title = {Ispitivanje djelovanja razli\v{c}itog stupnja osvjetljenja, buke i slo\v{z}enosti kognitivno- motori\v{c}kih zadataka izvedenih iz \v{z}eljezni\v{c}kih upravlja\v{c}kih su\v{c}elja na uspjeh u njihovoj izvedbi}, keyword = {buka, osvjetljenje, slo\v{z}enost testa, kognitivno-motori\v{c}ka izvedba, prosje\v{c}ni i ne prosje\v{c}ni pokazatelji}, publisherplace = {Zagreb} }
@phdthesis{phdthesis, author = {\'{C}eli\'{c}, Matea}, year = {2019}, pages = {57}, keywords = {noise, illuminance, task complexity, cognitive-motor performance, average and non-average indicators}, title = {The impact of different illumination levels, noise and the complexity of the cognitive-motor tasks derived from train control interfaces on the success of their realization}, keyword = {noise, illuminance, task complexity, cognitive-motor performance, average and non-average indicators}, publisherplace = {Zagreb} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font