Pregled bibliografske jedinice broj: 1267616
Jevčok, stanjak, vojge: oblikovanje i uloga pseudoriječi u logopedskoj intervenciji
Jevčok, stanjak, vojge: oblikovanje i uloga pseudoriječi u logopedskoj intervenciji // Suvremena psihologija, 25 (2022), 2; 109-123 doi:10.21465/2022-SP-252-01 (recenziran, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 1267616 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Jevčok, stanjak, vojge: oblikovanje i uloga
pseudoriječi u logopedskoj intervenciji
(Jevčok, stanjak, vojge: pseudoword formation and
their role in speech-language intervention)
Autori
Kuvač Kraljević, Jelena ; Matić Škorić, Ana ; Štefanec, Antonia ; Lenček, Mirjana
Izvornik
Suvremena psihologija (1331-9264) 25
(2022), 2;
109-123
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
pseudoriječi ; oblikovanje pseudoriječi ; inherentna lingvistička obilježja ; logopedska intervencija ; fonološka obrada
(pseudowords ; pseudoword formation ; inherent linguistic features ; speech-language intervention ; phonological processing)
Sažetak
Pseudoriječi su nizovi fonema/grafema koji zadovoljavaju fonološka i ortografska pravila jezika, ali ne nose nikakvo značenje. Takva ih obilježja čine pogodnima za ispitivanje intaktnosti fonološke obrade tijekom logopedske procjene, ali i za njezino unaprjeđivanje u sklopu logopedske intervencije. Motivacija za provedbu ovog istraživanja proizlazi iz nedostatka smjernica pri oblikovanju lista pseudoriječi te iz nedostatka sustavnih ispitivanja inherentnih obilježja oblikovanih pseudoriječi u hrvatskome jeziku. Iz toga je razloga u prvome dijelu rada prikazan način oblikovanja pseudoriječi s obzirom na specifičnosti slogovnoga i glasovnoga sustava hrvatskog jezika, primjenjivanjem pristupa kombiniranja subslogovnih elemenata. U drugome je dijelu rada ispitana povezanost između uspješnosti u ponavljanju i čitanju novooblikovanih pseudoriječi i njihovih fonoloških i leksičkih obilježja kod početnih čitatelja i učenika koja su u fazi automatizacije ove složene vještine. U skladu s dijelom predviđanja, utvrđena je značajna umjerena do visoka povezanost između uspjeha u ponavljanju i čitanju pseudoriječi i lingvističkih obilježja (duljine, segmentalne složenosti i rječolikosti) kod obiju skupina djece, s jednom iznimkom. Povezanost između segmentalne složenosti i uspješnosti ponavljanja pseudoriječi nije se pokazala značajnom kod djece u razdoblju automatizacije čitanja. Čini se da djeca porastom dobi i sve većom izloženosti različitim fonološkim kombinacijama bez poteškoća integriraju različite jezične informacije i prozodijsko-naglasna obilježja, što je još uvijek zahtjevno za djecu u fazi početnog čitanja. Praktična primjena rezultata ovog rada je u pružanju znanja o načinu oblikovanja pseudoriječi kako bi se osigurala njihova valjanost u intervencijskom radu.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Logopedija
POVEZANOST RADA
Projekti:
MINGO-ESIF-KK.01.2.1.02.0167 - Razvoj inovativnog dijagnostičkog instrumentarija za rano prepoznavanje djece s disleksijom (RiDys) (RiDys) (Kuvač Kraljević, Jelena, MINGO - Povećanje razvoja novih proizvoda i usluga koji proizlaze iz aktivnosti istraživanja i razvoja - faza II“ (KK.01.2.1.02)) ( CroRIS)
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb