Pregled bibliografske jedinice broj: 1267355
Dinamički pokazatelji izvedbe na papir-olovka testu perceptivne brzine i njihov odnos sa fluidnom inteligencijom: analiza doprinosa u odnosu na klasične pokazatelje perceptivne brzine i implikacije
Dinamički pokazatelji izvedbe na papir-olovka testu perceptivne brzine i njihov odnos sa fluidnom inteligencijom: analiza doprinosa u odnosu na klasične pokazatelje perceptivne brzine i implikacije // 22. Dani psihologije u Zadru: Knjiga sažetaka / Burić, Irena ; Banai, Benjamin ; Macuka, Ivana ; Šimić, Nataša ; Tokić, Andrea ; Vidaković, Marina (ur.).
Zadar, 2020. str. 163-164 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1267355 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Dinamički pokazatelji izvedbe na papir-olovka
testu perceptivne brzine i njihov odnos sa
fluidnom inteligencijom: analiza doprinosa u
odnosu na klasične pokazatelje perceptivne brzine
i implikacije
(Dynamic performance indicators on the paper-and-
pencil test of perceptual speed and their
relationship with fluid intelligence: an analysis
of the contribution in relation to classic
indicators of perceptual speed and implications)
Autori
Tičić, Marija ; Žebec, Mislav Stjepan ; Jugović, Ema ; Stanko, Ivana ; Perković, Lucija
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
22. Dani psihologije u Zadru: Knjiga sažetaka
/ Burić, Irena ; Banai, Benjamin ; Macuka, Ivana ; Šimić, Nataša ; Tokić, Andrea ; Vidaković, Marina - Zadar, 2020, 163-164
ISBN
978-953-331-305-4
Skup
22. Dani psihologije u Zadru
Mjesto i datum
Zadar, Hrvatska, 01.10.2020. - 03.10.2020
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
perceptivna brzina, pokazatelji dinamike funkcioniranja perceptivne brzine, fluidna inteligencija, prosječni i ne-prosječni pokazatelji izvedbe
(perceptual speed, indicators of the dynamics of perceptual speed functioning, fluid intelligence, average and non-average performance indicators)
Sažetak
Perceptivna brzina (PB) i dalje je neizostavni dio ključnih modela i testova inteligencije. Najčešće se mjeri ukupnim uratkom PB-testa, no kontrola redoslijeda rješavanja zadataka omogućava i pristup dinamičkih modela s ne-prosječnim pokazateljima. Provedeno istraživanje provjerava metrijske osobine 4 dinamička pokazatelja izvedbe PB-testa te analizira doprinose ne-prosječnih pokazatelja nestabilnosti (PB-N), otpornosti na omaške (PB-OO) i pogreške (PB-OP) objašnjenju fluidne inteligencije (gf) i povrh ukupne djelotvornosti (PB-UD). U istraživanju je sudjelovalo 240 studenata Fakulteta hrvatskih studija i Fakulteta prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu (184 ženskih), no zbog osipanja između 2 vala mjerenja i izuzimanja 3 aberanata, analize uključuju od 171 do 204 rezultata. PB mjerena je papir-olovka testom KS2-2, a gf procijenjena Domino testom D2000 te su podaci prikupljeni u standardnim uvjetima skupne primjene. Pokazatelji su bili zadovoljavajuće osjetljivosti za gf i PB- UD, na što ukazuju Fergusonov Δ te koeficijent varijabilnosti, dok se kod PB-OO i PB-OP javlja efekt stropa (i izrazita negativna asimetrija), a kod PB-N efekt poda (te izrazita pozitivna asimetrija). Jedino raspodjele gf i PB-UD ne odstupaju od normalne – što je očekivano zbog rijetkosti pojava pogreški i omaški koje određuju ostale pokazatelje. Pouzdanost mjerena test- retestom pokazala se visokom za PB-UD (rxx=0, 817), a kreće se od neznačajne kod PB-OP, preko slabije za N-BOP (rxx=0, 202) do osrednje za PB-OO (rxx=0, 372). Niže pouzdanosti ne-prosječnih pokazatelja očekivane su zbog definiranja putem netočnosti, ali ne u toj mjeri. Konstruktna valjanost samo je djelomice potvrđena pozitivnom i niskom značajnom korelacijom klasičnog pokazatelja PB-UD s gf te značajnim i logičnim međusobnim korelacijama ostalih varijabli. Regresijsko predviđanje gf sa 4 dinamička pokazatelja izdvaja samo PB-UD kao značajnog prediktora. Analizirana metrijska svojstva pokazala su se boljima za prosječne u odnosu na ne-prosječne indikatore te rezultati opravdavaju korištenje klasičnih PB- mjera. Otvara se pitanje može li se poboljšanje raspodjela ne-prosječnih PB-pokazatelja postići otežavanjem testa i time dovesti do statistički primjerenijeg bilježenja dinamike kognitivnih procesa pri rješavanju PB-testa te veće opravdanosti njihova korištenja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija, Interdisciplinarne društvene znanosti, Kognitivna znanost (prirodne, tehničke, biomedicina i zdravstvo, društvene i humanističke znanosti), Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)