Pregled bibliografske jedinice broj: 1266324
Diskurs visokog obrazovanja: promjene upotrebe jezičnih i vizualnih sredstava pri predstavljanju jednoga javnog sveučilišta u Hrvatskoj
Diskurs visokog obrazovanja: promjene upotrebe jezičnih i vizualnih sredstava pri predstavljanju jednoga javnog sveučilišta u Hrvatskoj // Folia linguistica et litteraria, 44 (2023), 43-68 doi:10.31902/fll.44.2023. (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 1266324 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Diskurs visokog obrazovanja: promjene upotrebe
jezičnih i
vizualnih sredstava pri predstavljanju jednoga
javnog
sveučilišta u Hrvatskoj
(Higher education discourse: changes in the use of
verbal and visual devices in a Croatian university
self-presentation)
Autori
Matić, Daniela
Izvornik
Folia linguistica et litteraria (1800-8542) 44
(2023);
43-68
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
kritička analiza diskursa ; marketizacija ; visoko obrazovanje ; vodiči kroz studij ; promotivni diskurs
(critical discourse analysis ; marketization ; higher education ; university prospectuses ; promotional discourse)
Sažetak
Cilj ovoga rada bio je ispitati moguće promjene u diskursu javnoga visokog obrazovanja u Hrvatskoj, od samopredstavljanja u svrhu informiranja, isticanja reputacije, kvalitete studija i pozicioniranja sveučilištâ do jezičnih sredstava i diskurzivnih praksi sličnih marketinškima kojima se studente navodi na kupnju usluge. Marketizacija kao društvena pojava pritom se definira kao „proces društvene preobrazbe u kojem i društvena struktura i društvene vrijednosti počinju djelovati prije svega (s tendencijom da to bude i isključivo) u funkciji tržišta, njegovih načela i interesnih skupina kojima to ide u prilog“ (Peračković 983). Pošli smo od pretpostavke da su u diskurs samopredstavljanja sveučilišta, s obzirom na povećan broj visokoškolskih ustanova i studija te konkurenciju među njima, ušli neki oblici persuazivnoga izričaja kakav inače obilježava promotivni diskurs. Kao radni uzorak prikupili smo vodiče za studiranje tiskane tijekom deset godina (od 2004. do 2015. godine) na Sveučilištu u Splitu i primijenili instrumente kritičke analize diskursa. Proučili smo dijakronijske promjene diskurzivnih praksi u vodičima te usporedili jezična sredstva korištena u predstavljanju ponude i opisa studija, rada, ciljeva i odnosa prema studentima, ali i vizualna sredstva koja prate tekstove ili čak postaju osnovno sredstvo komunikacije s čitateljem. Provedeno kvalitativno istraživanje i usporedba rezultata iz više razdoblja pokazali su da je Sveučilište tijekom godina različitim jezičnim i vizualnim sredstvima mijenjalo ne samo način informiranja nego i samopredstavljanja s ciljem izgradnje svoje javne uloge i privlačenja studenata te se usmjerilo prema izraženijem korištenju promotivnoga diskursa i marketinških praksi istovremeno smanjujući informativnost svojih vodiča, naglašavajući pritom vizualne elemente.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Fakultet elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje, Split
Profili:
Daniela Matić
(autor)
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Web of Science Core Collection (WoSCC)
- Emerging Sources Citation Index (ESCI)
- Scopus