Pregled bibliografske jedinice broj: 1266056
Proširena stvarnost kao sredstvo prookolišne komunikacije: kvalitativno istraživanje o ranoj prihvaćenosti tehnologije
Proširena stvarnost kao sredstvo prookolišne komunikacije: kvalitativno istraživanje o ranoj prihvaćenosti tehnologije // Ekonomski pregled : mjesečnik Hrvatskog društva ekonomista Zagreb, 74 (2023), 2; 275-298 doi:10.32910/ep.74.2.5 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 1266056 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Proširena stvarnost kao sredstvo prookolišne
komunikacije: kvalitativno istraživanje o ranoj
prihvaćenosti tehnologije
(Augmented Reality As Environmental Communication
Tool: A Qualitative Research On The Early Technology
Acceptance)
Autori
Buljat Raymond, Barbara
Izvornik
Ekonomski pregled : mjesečnik Hrvatskog društva ekonomista Zagreb (0424-7558) 74
(2023), 2;
275-298
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
prookolišno ponašanje ; prookolišna komunikacija ; proširena stvarnost ; prihvaćenost tehnologije ; onečišćenje plastikom ; ponašanje potrošača ; okolišna politika ; nukanje
(pro-environmental behavior ; environmental communication ; augmented reality (AR) ; technology acceptance ; plastic pollution ; consumer behavior ; environmental policy ; nudge)
Sažetak
Onečišćenje plastikom rastući je globalni problem s negativnim ekološkim, zdravstvenim, ekonomskim i društvenim posljedicama. Iako su glavni uzrok tomu ljudske aktivnosti, motiviranje prookolišnog ponašanja nije jednostavno: komunikacija o ekološkim problemima nailazi na mnogo izazova jer su im uzroci i posljedice uglavnom vremenski i prostorno udaljeni, pa se pojedincima nije lako poistovjetiti s njima. Iako učinkovito, izlaganje ekološkim neprilikama može biti izazovno, skupocjeno ili pak opasno. Alternativno rješenje mogla bi biti tehnologija proširene stvarnosti (eng. Augmented Reality – AR) putem koje pojedinac može virtualno doživjeti neku ekološku štetu. Cilj je ovog istraživanja ispitati ranu prihvaćenost ovakvog načina prookolišne komunikacije među potencijalnim krajnjim korisnicima, pa je u tu svrhu provedeno kvalitativno istraživanje metodom fokus-grupe. Rezultati istraživanja pokazuju da proširena stvarnost ima potencijala da unaprijedi tradicionalne oblike prookolišne komunikacije i bude prihvaćena od potencijalnih krajnjih korisnika. Analiza rezultata također otkriva kako sama svijest o problemu nije dostatna za promjenu ponašanja, već velik utjecaj imaju i izvor informacije (osoba ili institucija koja odašilje poruku), društvene norme (mišljenja bliskih pojedinaca), okolišni propisi (poput cijene i dostupnosti određenih proizvoda) te situacijski faktori (poput sustava odvajanja otpada). Ograničenje ovog istraživanja jest mali uzorak, što je ujedno i kritika ovakvoj metodi prikupljanja podataka. Smjernice za buduća istraživanja uključuju veći uzorak te dodatno kvantitativno istraživanje u svrhu validacije rezultata. Ovo je prva studija o ranoj prihvaćenosti proširene stvarnosti kao sredstva prookolišne komunikacije i motiviranja individualnog „zelenog“ ponašanja, što je ujedno i znanstveni doprinos istraživanja. U radu su dane smjernice za izradu i implementaciju prookolišne komunikacijske strategije
Izvorni jezik
Hrvatski
Poveznice na cjeloviti tekst rada:
Pristup cjelovitom tekstu rada doi hrcak.srce.hr www.researchgate.netCitiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Web of Science Core Collection (WoSCC)
- Emerging Sources Citation Index (ESCI)
- Scopus
- EconLit