Pregled bibliografske jedinice broj: 1265722
Film kao masovni medij i filmska kritika kao novinarski žanr
Film kao masovni medij i filmska kritika kao novinarski žanr // Zbornik radova s Doktorske konferencije za doktorande poslijediplomskih sveučilišnih doktorskih studija u području Medija i komunikacije, (2023), 4; 48, 15 (domaća recenzija, pregledni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 1265722 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Film kao masovni medij i filmska kritika kao
novinarski žanr
(Film as a mass medium and film criticism as a
journalistic genre)
Autori
Vidačković, Zlatko
Izvornik
Zbornik radova s Doktorske konferencije za doktorande poslijediplomskih sveučilišnih doktorskih studija u području Medija i komunikacije (2178-6008)
(2023), 4;
48, 15
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, pregledni rad, znanstveni
Ključne riječi
dugometražni igrani film, hrvatska kinematografija, filmska kritika, masovni mediji, novinarski žanrovi
(feature film, Croatian cinematography, film criticism, mass media, journalistic genres)
Sažetak
Film je u Hrvatskoj dugo bio proučavan pretežno u znanstvenoj grani filmologije, no sve više međunarodnih znanstvenih istraživanja i publikacija ukazuje na potrebu da se o njemu piše iz perspektive drugih područja. Na pitanje što je film (uključujući i televizijske serije kao sve dominantniju filmsku vrstu) odgovor nije jednoznačan, i ovisi o tome koga se pita: za umjetnike i humaniste on je sedma umjetnost, za ulagače i sve one koji se filmom profesionalno bave (produkcija, distribucija i prikazivalaštvo) on je kreativna industrija, za prosječnog kino gledatelja on je zabava i eskapizam kojim zaboravlja na sumornu stvarnost i odlazi u izmaštane svjetove, a za komunikologe koji se njime bave on je masovni medij kojim se prenose određene poruke (često za promicanje određenih politika ili svjetonazora). Filmska kritika se također uglavnom smatra dijelom znanosti o umjetnosti, no što u slučajevima kada se ona ne bavi estetskim aspektima filma (kamerom, montažom, glumom, itd.), već aktualnošću i relevantnošću filma u društvenom kontekstu današnjice, porukama koje scenarist i redatelj žele poslati gledateljima o određenim aktualnim društvenim problemima? Kako bi se odgovorilo na postavljena istraživačka pitanja, kvalitativnom analizom sadržaja proučeno je oko 600 novinskih filmskih kritika hrvatskih dugometražnih igranih filmova objavljenih u hrvatskom tisku u 21. stoljeću, te je proučena relevantna znanstvena literatura. Ovim radom će se prikazati pozicija filma u kontekstu ostalih masovnih medija današnjice, te elaborirati koliko se i kako novinska filmska kritika bavi filmom kao umjetnošću a koliko i kako kao medijem, fokusirajući se na poruke koje prenosi, dakle iz pozicije komunikologije.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Informacijske i komunikacijske znanosti
Napomena
Prihvaćen za objavu