Pregled bibliografske jedinice broj: 1265478
Materijali i zaštita brodskih cjevovoda
Materijali i zaštita brodskih cjevovoda, 2019., diplomski rad, preddiplomski, Pomorski fakultet, Rijeka
CROSBI ID: 1265478 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Materijali i zaštita brodskih cjevovoda
(Materials and protection of ship pipelines)
Autori
Franko, Marino
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, preddiplomski
Fakultet
Pomorski fakultet
Mjesto
Rijeka
Datum
24.09
Godina
2019
Stranica
29
Mentor
Kralj, Predrag
Ključne riječi
Cjevovodi, materijali, zaštita
(Pipelines, materials, protection)
Sažetak
Razvijeni narodi starog vijeka kao što su Grci, Rimljani i Mezopotamci poznavali su i primjenjivali transport fluida cijevima. Različiti materijali su korišteni (drvo, kamen i olovo). To su uglavnom bili slivni cjevovodi niskog tlaka. Tlačni cjevovodi većih promjera teško su se mogli izvesti zbog problema čvrstoće materijala cjevovoda i njihovog načina spajanja. Prvi tlačni cjevovod izrađen je i primjenjen u Versaillesu u 17. stoljeću. Imamo cjevovode koji dovode klimatizirani i svježi zrak u različite brodske prostore, omogućuju daljinsko upravljanje, otkrivaju ili gase požar i važni su za stvaranje stabilnosti i trima broda. Cjevovodi također sprječavaju zagađivanje morskog okoliša te sigurnosti posade, tereta, putnika i broda. Za mnoge se brodske cjevovode treba voditi računa o održavanju, ugradnji i praćenju rada zbog smještanja u ograničenim prostorima. Gotovo su svi brodski cjevovodi izloženi djelovanjem vlažnog morskog zraka (agresivna atmosfera), dok su neki namjenjeni transportu agresivnih tekućina kao što su morska voda, lužina i kiselina. Održavanje mora biti brzo i jednostavno zbog mogućnosti pojave kvara tijekom plovidbe i kada kopneni servisi nisu na raspolaganju. Svi cjevovodi moraju biti sigurni i pouzdani u radu, a ukoliko dođe do kvara, mora biti omogućen nastavak rada sa smanjenim kapacitetom ili osigurano relativno brzo otklanjanje kvara. Izvedbe također moraju biti jednostavne ali i jeftine zbog smanjenja troškova koji mogu biti eksploatacijski i investicijski s time da ne umanjuju sigurnost. Zaporni element sa zaključavanjem u zatvorenom položaju, slijepa prirubnica i cijevni umetak su elementi koji sprječavaju slučajno povezivanje cjevovoda, ali također omogućuju i spajanje u nuždi. Često se povezuju cjevovodi kaljuže, balasta i glavni protupožarni cjevovod. Glavnom protupožarnom cjevovodu je za rad potrebna pumpa morske vode. Sve izvedbe moraju biti u skladu sa željama brodovlasnika, u skladu sa nacionalnim propisima i najbitnije u skladu s pravilima klasifikacijskih društava prema kojima se grade brodovi. Zbog navedenih karakteristika se brodski cjevovodi izrađuju iz kvalitetnih materijala. Bitne odrednice daju pravila klasifikacijskih društava međutim neke su karakteristike cjevovoda izvedene zbog želje brodovlasnika ili prijedloga proizvođača strojeva i opreme.U prvom poglavlju se govori osnovno o cjevovodima, kao što je njihova podjela, njihove klase prema Hrvatskom registru brodova, funkcija brodskih cjevovoda te međusobno spajanje brodskih cjevovoda. U drugom je poglavlju objašnjeno od kakvih su sve materijala izrađeni brodski cjevovodi, a posebno se govori o metalima i njihovim legurama ili slitinama. Treće je poglavlje posvećeno načinu zaštite, rastezanju i kompenzaciji, procesima koji oštećuju brodske cjevovode i na koje sve načine produljujemo životni vijek trajanja brodskih cjevovoda.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Tehnologija prometa i transport