Pregled bibliografske jedinice broj: 1265449
Staro kazalište na Trgu sv. Marka u Zagrebu – kontekst i utjecaji
Staro kazalište na Trgu sv. Marka u Zagrebu – kontekst i utjecaji // Lisinski/Jelačić, Glazba, umjetnost i politika: revolucije i restauracije u Europi i Hrvatskoj 1815. – 1860. / Music, Arts and Politics: Revolutions and Restorations in Europe and Croatia, 1815 – 1860 / Tuksar, Stanislav ; Katalinić, Vjera ; Babić, Petra ; Ries, Sara (ur.).
Zagreb: Odsjek za povijest hrvatske glazbe Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti ; Hrvatsko muzikološko društvo, 2021. str. 757-772 (pozvano predavanje, međunarodna recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 1265449 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Staro kazalište na Trgu sv. Marka u Zagrebu –
kontekst i utjecaji
(The Old Theatre on St Mark’s Square in Zagreb.
Context and Infl uences)
Autori
Jakaša Borić, Viki
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Lisinski/Jelačić, Glazba, umjetnost i politika: revolucije i restauracije u Europi i Hrvatskoj 1815. – 1860. / Music, Arts and Politics: Revolutions and Restorations in Europe and Croatia, 1815 – 1860
/ Tuksar, Stanislav ; Katalinić, Vjera ; Babić, Petra ; Ries, Sara - Zagreb : Odsjek za povijest hrvatske glazbe Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti ; Hrvatsko muzikološko društvo, 2021, 757-772
ISBN
978-953-347-439-7
Skup
14. Međunarodni i interdisciplinarni simpozij Hrvatskog muzikološkog društva: Glazba, umjetnosti i politika: revolucije i restauracije u Europi i Hrvatskoj 1815.-1860.
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 16.10.2019. - 19.10.2019
Vrsta sudjelovanja
Pozvano predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
Staro kazalište Gornji Grad, Zagreb, 19. stoljeće, Anton Cragnolini, klasicističko kazalište
(Old theatre, Upper Town, Zagreb, 19th century, Anton Cragnolini, Classicist Theatre)
Sažetak
Ovim radom prikazana su arhitektonsko-oblikovna obilježja starog zagrebačkog starog kazališta u kontekstu klasicističkih tendencija u kazališnoj arhitekturi posljednje četvrtine 18. i prve polovice 19. stoljeća. Kazalište je izgrađeno 1834. godine prema projektu mladog ljubljanskog graditelja Antona Cragnolinija koji se dvadesetih godina školuje u Veneciji gdje se ima priliku upoznati s kazalištem La Fenice, izgrađenom prema projektu velikog klasiciste Gianantonia Selve. Venecijansko kazalište predstavlja važno mjesto u presjeku kazališne arhitekture toga vremena gdje se sumiraju iskustva i teorije 18. stoljeća kojima je cilj poboljšati audio-vizualne kvalitete kazališta, bez radikalnih promjena, u okviru baroknog koncepta s ložama. Inicijativa kreće od prosvjetiteljskih teoretičara 18. stoljeća koji oštro kritiziraju barokno kazalište s etičkog i funkcionalnog aspekta, a stupanj prihvaćenih promjena ovisio je o duhu i spremnosti određene sredine na modernizaciju. U Italiji je tradicija baroknog kazališta bila duboko ukorijenjena pa su promjene s ciljem poboljšanja funkcije bile manje radikalne od onih u Francuskoj, međutim, one su se ipak dogodile. Jedno od takvih kazališta je venecijansko kazalište La Fenice koje dvadesetih godina 19. stoljeća postaje inspiracijom mladom Cragnoliniju za projekt novog zagrebačkog kazališta. Riječ je o konceptu u kojem se akustička i vizualna svojstva poboljšavaju potkovastim tlocrtom, reducira se teška dekoracija u zamjenu za afirmaciju arhitektonskih elemenata gledališta – glatkih parapetnih ploha prije svega, povezuju se lože korištenjem laganih, u odnosu na parapete uvučenih pregrada. Tijekom prve polovice 19. stoljeća ovaj je koncept opće prihvaćen, uz poneke dodatke na primjer u vidu balkona koji zamjenjuju lože u najgornjim etažama, te predstavlja temeljnu osobinu grupe europskih klasicističkih kazališta kojoj pripada i zagrebačko kazalište.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti