Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1264917

Prilagodba nastavnog procesa darovitim učenicima u području prirodoslovlja


Vrbanović Lisac, Dorotea; Radanović, Ines; Šimić Šašić, Slavica
Prilagodba nastavnog procesa darovitim učenicima u području prirodoslovlja // Educatio biologiae, (2023), 9.; 47-54 doi:10.32633/eb.9.5 (domaća recenzija, članak, stručni)


CROSBI ID: 1264917 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Prilagodba nastavnog procesa darovitim učenicima u području prirodoslovlja
(Adaptation of the teaching process to gifted students in the field of science)

Autori
Vrbanović Lisac, Dorotea ; Radanović, Ines ; Šimić Šašić, Slavica

Izvornik
Educatio biologiae (1849-6520) (2023), 9.; 47-54

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, stručni

Ključne riječi
osnovna škola ; ASIO model ; BUBO platforma ; konceptualno razumijevanje
(primary school ; elementary school ; ASIO model ; BUBO platform ; conceptual understanding)

Sažetak
Osnovna škola zajednička je polazna točka u obrazovanju učenika različitih intelektualnih, socijalno-ekonomskih i nacionalnih skupina. S obzirom na to, način poučavanja i pružanje odgojno-obrazovne podrške moraju se prilagoditi potrebama svakog učenika. Posebno su zanimljiva skupina daroviti učenici, kojima se nastavni proces mora usmjeriti prema višim razinama kognitivnih procesa. Uz prilagodbu okruženja za učenje i tempa učenja i poučavanja, darovitim učenicima trebaju se prilagoditi i aktivnosti usmjerene prema usvajanju odgojnoobrazovnih ishoda. U školi, darovitim učenicima se često ne prilagođava nastavni proces zbog toga što ih učitelji nisu identificirali kao darovite ili zbog nedostatka edukacije učitelja o njihovim specifičnim zahtjevima. Za identifikaciju potencijalno darovitih učenika korištene su skale za Procjenu potencijalne darovitosti učenika u području prirodoslovlja. Skale su prilagođene dobi učenika te su za učenike razredne nastave procjenu provodili učitelji, dok se za učenike predmetne nastave uz procjenu učitelja koristila i Skala za samoprocjenu. Procjeni potencijalne darovitosti pristupilo je 46 učitelja osnovne škole, a ukupno je procijenjeno 982 učenika. Rezultati su pokazali da Skala za procjenu potencijalne darovitosti koju su provodili učitelji ima dobre metrijske karakteristike, dok u Skali za samoprocjenu učenika dvije subskale nisu imale dobre metrijske karakteristike te će se doraditi za daljnje istraživanje. U sklopu istraživanja izrađen je visoko interaktivni model usmjeren na učenika (ASIO) za učenje i poučavanje prirode i društva, prirode i biologije za osnovnu školu. Za potencijalno darovite učenike izrađeni su hibridni materijali, prilagođeni online i kontaktnom poučavanju, za osam razreda osnovne škole uz dva biološka koncepta - koncept A (Energetski učinci prehrane živih bića) i koncept B (Prilagodbe živih bića kao posljedice evolucije) te uz poučavanje primjenom simulacija terenskih istraživanja. Izrađeni materijali i predložene aktivnosti omogućile su učenicima izbor aktivnosti učenja, rješavanje složenijih problema, samoregulirano istraživačko učenje i sudjelovanje u raspravama. Materijali su bili dostupni svim nastavnicima, odnosno njihovim učenicima, bez obzira na to jesu li ih njihovi nastavnici procijenili kao potencijalno darovite u području prirodoslovlja. Rezultati istraživanja ukazuju na to da svi učenici, bez obzira na potencijalnu darovitost, podjednako pristupaju rješavanju zadataka i izvođenju aktivnosti namijenjenih darovitim učenicima. Učenici koji su procijenjeni kao daroviti rješavaju zadatke s velikom uspješnosti, dok kod ostalih učenika ona varira. Uz to, analiza odgovora učenika pokazala je da razumijevanje sadržaja ovisi o tipu zadatka te da i daroviti učenici pokazuju konceptualno nerazumijevanje pojedinih koncepata.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Biologija, Pedagogija



POVEZANOST RADA


Projekti:
--IP-CORONA-2020-12-3798 - Učenje biologije u epidemiološki prilagođenom istraživačkom okruženju (BIO EPI-ADRESEN) (Radanović, Ines) ( CroRIS)

Ustanove:
Prirodoslovno-matematički fakultet, Zagreb

Poveznice na cjeloviti tekst rada:

doi hrcak.srce.hr

Citiraj ovu publikaciju:

Vrbanović Lisac, Dorotea; Radanović, Ines; Šimić Šašić, Slavica
Prilagodba nastavnog procesa darovitim učenicima u području prirodoslovlja // Educatio biologiae, (2023), 9.; 47-54 doi:10.32633/eb.9.5 (domaća recenzija, članak, stručni)
Vrbanović Lisac, D., Radanović, I. & Šimić Šašić, S. (2023) Prilagodba nastavnog procesa darovitim učenicima u području prirodoslovlja. Educatio biologiae, (9.), 47-54 doi:10.32633/eb.9.5.
@article{article, author = {Vrbanovi\'{c} Lisac, Dorotea and Radanovi\'{c}, Ines and \v{S}imi\'{c} \v{S}a\v{s}i\'{c}, Slavica}, year = {2023}, pages = {47-54}, DOI = {10.32633/eb.9.5}, keywords = {osnovna \v{s}kola, ASIO model, BUBO platforma, konceptualno razumijevanje}, journal = {Educatio biologiae}, doi = {10.32633/eb.9.5}, number = {9.}, issn = {1849-6520}, title = {Prilagodba nastavnog procesa darovitim u\v{c}enicima u podru\v{c}ju prirodoslovlja}, keyword = {osnovna \v{s}kola, ASIO model, BUBO platforma, konceptualno razumijevanje} }
@article{article, author = {Vrbanovi\'{c} Lisac, Dorotea and Radanovi\'{c}, Ines and \v{S}imi\'{c} \v{S}a\v{s}i\'{c}, Slavica}, year = {2023}, pages = {47-54}, DOI = {10.32633/eb.9.5}, keywords = {primary school, elementary school, ASIO model, BUBO platform, conceptual understanding}, journal = {Educatio biologiae}, doi = {10.32633/eb.9.5}, number = {9.}, issn = {1849-6520}, title = {Adaptation of the teaching process to gifted students in the field of science}, keyword = {primary school, elementary school, ASIO model, BUBO platform, conceptual understanding} }

Citati:





    Contrast
    Increase Font
    Decrease Font
    Dyslexic Font