Pregled bibliografske jedinice broj: 12630
Metodološki problemi mjerenja Big-Five modela
Metodološki problemi mjerenja Big-Five modela, magistarski rad, Filozofski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 12630 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Metodološki problemi mjerenja Big-Five modela
(Methodological issues in Big-Five model measurement)
Autori
Mlačić, Boris
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, magistarski rad
Fakultet
Filozofski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
24.01
Stranica
177
Mentor
Knezović, Zvonimir
Ključne riječi
eksperimentalna psihometrija; Big-Five model; leksička hipoteza; metodološki problemi; prozirni i neprozirni formati instrumenata; unipolarni i bipolarni markeri; motivacijski faktori
(experimental psychometrics; Big-Five model; lexical hypothesis; methodological issues; transparent and opaque instrument forms; unipolar and bipolar markers; motivational factors)
Sažetak
U radnji je opisano eksperimentalno-psihometrijsko istraživanje u sklopu kojeg su ispitana dva problema. U prvom istraživanju ocijenjen je utjecaj rasporeda čestica na konstruktnu valjanost instrumenata razvijenih pod "Big-Five" modelom strukture ličnosti i leksičkom hipotezom. Opsežne i raznolike analize prikupljenih podataka pokazale su da se očekivana faktorska struktura replicira u cijelosti samo kad su skale zadane u transparentnom, ali ne i u netransparentnom formatu u kojem robusnost pokazuju samo 3 od očekivanih 5 dimenzija. U drugom dijelu istraživanja ispitan je utjecaj nekih motivacijskih faktora (selekcijska i neselekcijska situacija) na psihološko značenje rezultata dobivenih primjenom unipolarnih i bipolarnih skala izrađenih u istom teorijskom kontekstu. Rezultati faktorskih analiza su pokazali da se niti u jednoj od 4 promatrane situacije ne može dobiti 5 faktora očekivanog psihološkog značenja. Čini se da u većini slučajeva dominira manje ili više jasno dvofaktorsko rješenje u kojem jedan faktor konstituiraju evaluativno pozitivni, a drugi evaluativno negativni atributi. Ovakvi rezultati potvrđuju i ranije dobijane indikacije o mogućnosti da pod određenim uvjetima (netransparentni foramt, kompetitivna situacija) u instrumentima koji se zasnivaju na procjenama osobina dominantnu ulogu dobiju evaluativni umjesto intencionalnih deskriptivnih procesa.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Sociologija