Pregled bibliografske jedinice broj: 1262974
Povezanost kognitivnih sposobnosti i rječničke raznolikosti i gustoće djece mlađe školske dobi
Povezanost kognitivnih sposobnosti i rječničke raznolikosti i gustoće djece mlađe školske dobi // Horizonti snage
Zagreb, Hrvatska, 2023. (predavanje, recenziran, neobjavljeni rad, ostalo)
CROSBI ID: 1262974 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Povezanost kognitivnih sposobnosti i rječničke
raznolikosti i gustoće djece mlađe školske dobi
(The relationship between cognitive abilities and
vocabulary diversity and density of younger
school-aged children)
Autori
Matković, Ana ; Aladrović Slovaček, Katarina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, neobjavljeni rad, ostalo
Skup
Horizonti snage
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 03.03.2023. - 04.03.2023
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Recenziran
Ključne riječi
kognitivne sposobnost, leksička gustoća, leksička raznolikost, leksička kompetencija, školski uspjeh
(cognitive ability, lexical density, lexical diversity, lexical competence, school success)
Sažetak
Jedan od temeljnih ciljeva nastave Hrvatskoga jezika djece osnovnoškolske dobi je ovladavanje komunikacijskom kompetencijom koja obuhvaća i razvoj leksičke kompetencije, odnosno ovladavanje rječnikom (Nastavni plan i program, 2019). Procjene pokazuju da dijete oko šeste/sedme godine, kada polazi u prvi razred osnovne škole, u svome mentalnom leksikonu ima oko 10 000 riječi (Pavličević-Franić, 2011). Također, istraživanja pokazuju kako dijete školske dobi tijekom godine nauči 500 do 700 novih riječi (Aladrović Slovaček, Agić i Cvikić, 2019). No, također, istraživanja pokazuju da na razvoj rječnika utječu brojni jezični, ali i oni izvanjezični čimbenici (Aladrović Slovaček, 2019). Primjerice, čitalačke navike uvelike utječu na razvoj i širinu dječjega rječnika, a na njegovo ovladavanje velik utjecaj ima okolina u kojoj dijete odrasta te mediji kojima je izloženo. S druge strane, o nekim jezičnim osobitostima će također ovisiti širina dječjega rječnika, primjerice: o fonološkoj složenosti riječi, o gramatičkoj strukturi, semantičkoj složenosti te mogućnosti povezivanja s drugim riječima, ali i kontekstu u kojemu se nalazi. S obzirom da usvajanje i učenje jezika ovise o kognitivnim sposobnostima, jednako tako kognitivne će sposobnosti na određeni način utjecati i na razvoj dječjega rječnika, odnosno njegovu širinu i dubinu. Stoga će se ispitati kognitivne sposobnosti učenika dvaju drugih razreda jedne osnovne škole, a potom će se provesti test leksičke kompetencije te test produktivnoga rječnika. Dobiveni rezultati će se obraditi u SPSS programu za statistiku. Očekuje se da će djeca viših kognitivnih sposobnosti imati i širi rječnik, odnosno bolju leksičku gustoću i raznolikost. Navedeni rezultati će se također usporediti s obzirom na spol, školski uspjeh te obrazovanje roditelja. Očekuje se da će djeca obrazovanijih roditelja pokazati bolje kognitivne sposobnosti te bolju leksičku kompetenciju, također očekuje se da će djevojčice imati bolje rezultate na testu leksičke kompetencije u odnosu na dječake. Dobiveni rezultati poslužit će kao temelj za provedbu programa „Pričolovci“ kojim će se ciljano poticati čitalačke i pripovjedačke sposobnosti učenika te će se prema testiranim parametrima svako testirano dijete individualno pratiti.
Izvorni jezik
Hrvatski