Pregled bibliografske jedinice broj: 1259732
Promjene teorijskih vizura, umjetničkog i kustoskog rada, tema broja "Umjetnost u digitalnom dobu"
Promjene teorijskih vizura, umjetničkog i kustoskog rada, tema broja "Umjetnost u digitalnom dobu" // Kontura art magazin, (2023), 158-159; 27-31 (nije recenziran, članak, stručni)
CROSBI ID: 1259732 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Promjene teorijskih vizura, umjetničkog i kustoskog
rada, tema broja "Umjetnost u digitalnom dobu"
(Changes in theoretical views, artistic and
curatorial work, the theme of the issue "Art in
the digital age")
Autori
Kalčić, Silva
Izvornik
Kontura art magazin (1334-6555)
(2023), 158-159;
27-31
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, stručni
Ključne riječi
NFT, umjetnost napravljena umjetnom inteligencijom, digitalni zaokret
(NFT, AI Art, Digital turn)
Sažetak
Digital turn 2000. godine, pojava pristupačne, visokokvalitetne digitalne fotografije i računalna morfogenetika, dovodi do, ili se podudara s vremenom posthumanizma – širenja subjektivnosti izvan ljudske vrste i dekonstrukcije ljudskosti pretjeranim naglašavanjem subjektivnog ili intersubjektivnog. To uništava humanizam: u smjeru tehnologijom poboljšanog čovječanstva ili, u transhumanizmu, radikalnog dokinuća čovječanstva kojega zamjenjuje „savršena“ generativna umjetna inteligencija (AI). The Museum of Modern Art (MoMA) u New Yorku do ožujka 2023., u pokušaju demokratizacije umjetničkog stvaranja i njegovog boljeg razumijevanja, na ulazu u izložbeni prostor predstavlja „AI Art“. Riječ je o ambijentalnoj instalaciji Refika Anadola koju generira računalo u kojemu su pohranjeni vizualni materijali i podaci o svim djelima u muzeju (dataset, radi se o oko 138 tisuća djela iz dvjesto godina duge povijesti moderne i suvremene umjetnosti) i iz kojih svaki dan, ali i s obzirom na podatke sakupljene senzorima zvuka temperature i svjetla u izložbenom prostoru (site-specific), računalni algoritam generira jednu sintetičku sliku – računalnu grafiku (bending data) vidljivu na ogromnom, ambijentalnih dimenzija, digitalnom ekranu. Umjetnik u takvim okolnostima postaje kreator i „NFT“-a, novog žanra umjetnosti, odnosno novog oblika autorstva digitalne umjetnosti namijenjene novoj vrsti tržišta i ulaganja. Prvim NFT-om se smatra Quantum Kevina McCoya iz 2014. godine, kodirana „mandala“ koja predstavlja pulsirajući ciklus rođenja i smrti, dok na značaju i društvenoj vidljivosti dobiva tek 11. ožujka 2021., kao jedan u nizu novih oblika potenciranja virtualizacije komunikacije i svijeta uslijed pandemije bolesti Covid-19.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti, Interdisciplinarne humanističke znanosti