Pregled bibliografske jedinice broj: 1257949
Recepcijsko-produkcijske sastavnice mikrostrukturiranoga metodičkog modela Marulićeve Judite u nastavi Hrvatskoga jezika
Recepcijsko-produkcijske sastavnice mikrostrukturiranoga metodičkog modela Marulićeve Judite u nastavi Hrvatskoga jezika // Marko Marulić JUDITA (1501. - 1521. - 1521.) Zbornik radova u povodu 500. obljetnice od prvotiska Judite / Brezak Stamać, Dubravka ; Listeš, Srećko ; Jozić, Željko ; Budinski, Vesna ; Miletić, Loredana ; Maleš, Tonči (ur.).
Split: Agencija za odgoj i obrazovanje (AZOO), 2021. str. 109-138
CROSBI ID: 1257949 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Recepcijsko-produkcijske sastavnice
mikrostrukturiranoga metodičkog modela Marulićeve
Judite u nastavi Hrvatskoga jezika
(Reception and production components of the
microstructured methodological model of Marulić’s
Judita in Croatian Language teaching)
Autori
Kolar Billege, Martina ; Budinski, Vesna ; Dubovečak, Ivana ; Papa, Marija
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Marko Marulić JUDITA (1501. - 1521. - 1521.) Zbornik radova u povodu 500. obljetnice od prvotiska Judite
Urednik/ci
Brezak Stamać, Dubravka ; Listeš, Srećko ; Jozić, Željko ; Budinski, Vesna ; Miletić, Loredana ; Maleš, Tonči
Izdavač
Agencija za odgoj i obrazovanje (AZOO)
Grad
Split
Godina
2021
Raspon stranica
109-138
ISBN
978-953-7290-42-9
Ključne riječi
čitalačka pismenost ; Judita ; Marulić ; metodika hrvatskoga jezika ; mikrostrukturirani metodički model
(reading literacy, Judita, Marulić, Croatian language methodology, micro structured methodological model)
Sažetak
Djelo Marka Marulića Judita pripada antologijskoj hrvatskoj književnosti, a u suvremenom se obrazovnom kontekstu relativizira primjerenost unosa antologijskih sadržaja u nastavni proces. Dosadašnja istraživanja upućuju na to da se uz primjereni metodički pristup zahtjevni sadržaji mogu svrhovito unositi u nastavu Hrvatskoga jezika te se s pomoću njih može stjecati čitalačka pismenost, ali i razvijati čitateljska sposobnost. „Reći da je autor čitatelj ili čitatelj autor, vidjeti knjigu kao ljudsko biće ili ljudsko biće kao knjigu, opisati svijet kao tekst ili tekst kao svijet, načini su imenovanja čitateljeva zanata.” (Managuel, 2001, str. 180.). Svakom pročitanom tekstu može se dati značenje i iščitavajući iznova isti tekst, mogu se u njemu pronaći uvijek nova značenja, ona koja se prvi put propuste ili, jednostavno, ono što se u određenom trenutku života može shvatiti, a prije nije. Možemo zaključiti kako čitanje nikada nije konačno, jednostavno i jednoznačno (Grossman, 2010). Glavni je cilj ovoga rada predložiti mikrostrukturirani metodički model interpretacije Marulićeve Judite u nastavi Hrvatskoga jezika u 8. r. osnovne škole koji će omogućiti recepciju Judite i jezičnu produkciju o kulturološkom sadržaju u govorenom i pisanom modalitetu hrvatskoga jezika. Istraživanjem je ispitano mišljenje učitelja hrvatskoga jezika o primjerenosti sastavnica mikrostrukturiranoga metodičkog modela u komunikacijskom metodičkom sustavu. U istraživanju su sudjelovali učitelji Hrvatskoga jezika četiriju velikogoričkih osnovnih škola i četiriju zagrebačkih osnovnih škola, N = 84. Zavisne varijable konstruirane su u petostupanjskoj skali Likertova tipa. Ovim smo znanstvenim istraživanjem i pristupom ispitali mogućnosti i svrhu uključivanja ili isključivanja antologijskih tekstova u nastavu / iz nastave Hrvatskoga jezika. Istraživanjem je obuhvaćena recepcijska spremnost s obzirom na čitateljsko iskustvo (M =2, 60 ; sd = 0, 920) te kognitivno znanje i iskustvo (M = 2, 65 ; sd = 0, 871) učenika. Rezultati ukazuju na to da su kognitivno znanje i iskustvo i recepcijska spremnost podjednaki, srednje veličine (niti se slažem niti se ne slažem). Najveći udio ispitanika (profesora hrvatskoga jezika) s obje se tvrdnje ne slaže (gotovo polovica). Postoji statistički značajna pozitivna povezanost među varijablama kognitivno znanje i iskustvo i recepcijska spremnost (r(83) = , 59 ; p < , 01). S povećanjem u percepciji dovoljnosti čitalačkoga iskustva raste i percepcija dovoljnosti kognitivnoga iskustva.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija, Interdisciplinarne humanističke znanosti
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Učiteljski fakultet, Zagreb