Pregled bibliografske jedinice broj: 125762
Roditeljske metaemocije i socijalno-emocionalni razvoj djece
Roditeljske metaemocije i socijalno-emocionalni razvoj djece, 2002., doktorska disertacija, Filozofski fakultet Zagreb, Zagreb
CROSBI ID: 125762 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Roditeljske metaemocije i socijalno-emocionalni razvoj djece
(Parental meta-emotion and social-emocional development of children)
Autori
Brajša-Žganec, Andreja
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Filozofski fakultet Zagreb
Mjesto
Zagreb
Datum
03.07
Godina
2002
Stranica
217
Mentor
Vizek-Vidović, Vlasta
Ključne riječi
dječji socio-emocionalni razvoj; obiteljsko funkcioniranje; roditeljske metaemocije; temperament djeteta; razumijevanje emocija; internalizirani i eksternalizirani problemi; agresivno i prosocijalno ponašanje
(socio-emotional development; family functioning;)
Sažetak
U radu se ispituje doprinos jednog novog pojma iz područja psihologije roditeljstva, pojma roditeljskih metaemocija, objašnjenju individualnih razlika u emocionalno-socijalnoj kompetentnosti djece predškolske dobi. Glavni cilj istraživanja je procijeniti doprinos roditeljskih metaemocija objašnjenju djetetove psihosocijalne prilagodbe te ispitati ulogu djetetova temperamenta kao posredujućeg činitelja između roditeljskih metaemocija i djetetove prilagodbe. Postavljen je model koji pretpostavlja utjecaj obiteljskog funkcioniranja na roditeljske metaemocije, izravne utjecaje roditeljskih metaemocija i obiteljskog funkcioniranja na dječju prilagodbu te posredujuću (medijacijsku i moderacijsku) ulogu dječjeg temperamenta. Istraživanjem je obuhvaćeno 992 djece u dobi od 3 do 7 godina, polaznici dječjih vrtića u Varaždinu. Osim od djece, podaci o ispitivanim varijablama prikupljeni su i od njihovih roditelja i odgajatelja. Završna obrada podataka provedena je na uzorku od 506 djece za koju su prikupljeni kompletni podaci (265 djevojčica i 241 dječak). Ispitivane varijable mjerene su novo konstruiranim upitnicima kao i poznatim upitnicima provjerenih metrijskih karakteristika koji su prema potrebi skraćeni i prilagođeni. Na temelju konvergentne valjanosti varijable dječjeg ponašanja izražene su kao prosječne procjene očeva i majki. Varijable majčine i očeve svjesnosti vlastitih i dječjih negativnih emocija povezane su s dječjim eksternaliziranim i internaliziranim problemima. Majke i očevi koji su naučili konstruktivne načine kako da se nose s negativnim emocijama tuge i ljutnje, te su svjesni dječjih emocija, imaju djecu koja imaju manje internaliziranih i eksternaliziranih problema. Uz to utvrđen je moderirajući učinak očevog postupanja s dječjim emocijama između očeve svjesnosti vlastitih i dječjih emocija i dječjih internaliziranih problema. Pri tome očeva svjesnost vlastitih i dječjih emocija povezana je s dječjim internaliziranim problemima samo u skupini djece očeva koji postupaju s dječjim emocijama s manje uvažavanja. Sociodemografske varijable, varijable obiteljskog funkcioniranja, metaemocija majke i oca te dimenzije dječjeg temperamenta zajedno objašnjavaju nešto veći dio varijance dječjih eksternaliziranih i internaliziranih problema, dječjeg razumijevanja emocija i dječjeg prosocijalnog ponašanja te nešto manji dio varijance dječjeg agresivnog ponašanja. Djeca s manje eksternaliziranih problema imat će manje izraženu dimenziju pozitivne i negativne afektivnosti, a više izraženu dimenziju kontrole u ponašanju i više procjene obiteljske kohezije, a djeca s manje internaliziranih problema su kasnije rođena djeca, s više kontrole u ponašanju i pozitivne afektivnosti, a manje negative afektivnosti, s višim roditeljskim procjenama zadovoljstva s obitelji te s višom očevom svjesnosti vlastitih i dječjih emocija. Dječje razumijevanje emocija bolje je što su djeca starija i imaju više razvijene neverbalne intelektualne sposobnosti. Djeca s više agresivnog ponašanja su dječaci, s više pozitivnog afekta i manje kontrole u ponašanju te majka s nižim stupnjem obrazovanja, a djeca s više prosocijalnog ponašanja su starija djeca, djevojčice, s više kontrole u ponašanju. Utjecaj majčine svjesnosti vlastitih i dječjih emocija na dječje internalizirane i eksternalizirane probleme ostvaruje se posredno putem očeve svjesnosti vlastitih i dječjih negativnih emocija. Očeva svjesnost vlastitih i dječjih emocija povezana je putem individualnih karakteristika djeteta s dječjim eksternaliziranim problemima, dok je utvrđena direktna povezanost očeve svjesnosti vlastitih i dječjih emocija i dječjih internaliziranih problema nakon kontroliranja varijabli dječjeg temperamenta. Rezultati istraživanja pokazali su da djeca koja su sklona doživljavanju negativnih emocija i imaju slabo razvijene sposobnosti samokontrole, a čiji očevi ne uvažavaju njihove negativne emocije, majčina svjesnost emocija utječe na očevu svjesnost emocija, koja je onda povezana s djetetovim internaliziranim problemima i to jednim dijelom izravno, a jednim dijelom putem dimenzija djetetova temperamenta. Roditeljske metaemocije imaju značajniju ulogu kod djece nepovoljnijih osobina temperamenta, odnosno one koja imaju izraženiju negativnu afektivnost te slabije sposobnosti samokontrole.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Sociologija, Psihologija