Pregled bibliografske jedinice broj: 1256509
Odrednice i ishodi epistemičkih emocija u obrazovnom kontekstu
Odrednice i ishodi epistemičkih emocija u obrazovnom kontekstu, 2021., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 1256509 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Odrednice i ishodi epistemičkih emocija u obrazovnom
kontekstu
(Determinants and outcomes of epistemic emotions in
educational context)
Autori
Balaž, Barbara
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Filozofski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
28.10
Godina
2021
Stranica
133
Mentor
Pavlin-Bernardić, Nina
Ključne riječi
epistemičke emocije ; kvaliteta poučavanja ; kognitivne procjene kontrole i vrijednosti ; uključenost ; školski uspjeh
(epistemic emotions ; teaching quality ; cognitive control and value appraisals ; engagement ; achievement)
Sažetak
Cilj ovog rada bio je ispitati odrednice i ishode epistemičkih emocija u kontekstu predmeta fizike. Pritom su testirane postavke teorije kontrole i vrijednosti emocija postignuća prema kojima različite okolinske odrednice djeluju neizravno na pojavu akademskih emocija preko kognitivnih procjena kontrole i vrijednosti, a onda te emocije djeluju neizravno na postignuće učenika preko različitih kognitivnih i motivacijskih aspekata učenja. U ovom smo radu ispitivali tri dimenzije kvalitete poučavanja učitelja fizike (upravljanje razredom, kognitivna aktivacija, podrška učenicima) kao okolinsku odrednicu, kognitivne procjene kontrole i vrijednosti kao individualne odrednice, tri dimenzije uključenosti u učenje fizike (kognitivna, bihevioralna, emocionalna) kao motivacijski i uspjeh iz fizike kao kognitivni ishod. Za potrebe ovog doktorskog rada provedena su tri zasebna istraživanja: (1) kvalitativno istraživanje provedeno pomoću fokusnih grupa u kojima su sudjelovali učenici osmih razreda iz dvije osnovne škole s područja grada Zagreba (N = 31), (2) predistraživanje (učenici sedmih razreda ; N = 431) i (3) glavni dio istraživanja (učenici osmih razreda ; N = 545). U predistraživanju i glavnom dijelu istraživanja sudjelovali su učenici iz dvanaest osnovnih škola s područja grada Zagreba i okolice, a istraživanja su provedena jednokratno. U kvalitativnom dijelu istraživanja se pokazalo kako učenici doživljavaju sedam epistemičkih emocija u velikom broju različitih situacija tijekom učenja fizike, procjenjuju različitu učestalost doživljaja te različito djelovanje pojedinih epistemičkih emocija na motivaciju za učenjem fizike. Na temelju rezultata predistraživanja prilagodili smo mjerne instrumente za glavni dio istraživanja. U glavnom dijelu istraživanja rezultati su pokazali kako je procjena vrijednosti značajan potpuni i/ili djelomični medijator u odnosu između dviju dimenzija kvalitete poučavanja - upravljanja razredom i podrške učenicima te svih epistemičkih emocija. S druge strane, procjena kontrole bila je značajan djelomični medijator samo u odnosu između podrške učenicima te emocija znatiželje i negativnih aktivirajućih emocija. Što se tiče ishoda epistemičkih emocija, kognitivna uključenost bila je jedini značajan djelomični medijator u odnosu između emocije znatiželje i uspjeha iz fizike. Dobiveni rezultati su u skladu s većim dijelom testiranih teorijskih pretpostavki, ukazuju na važnost epistemičkih emocija u obrazovnom kontekstu te ostavljaju prostor za daljnja istraživanja u ovom nedovoljno istraženom području.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb,
Hrvatsko katoličko sveučilište, Zagreb