Pregled bibliografske jedinice broj: 1255221
Adinaton i personifikacija u animaciji životinja i stvaranju pseudoljudi
Adinaton i personifikacija u animaciji životinja i stvaranju pseudoljudi // Animal. Knjiga o ne-ljudima i ljudima. Kulturni bestijarij III. dio / Zaradija Kiš, Antonija ; Pasarić, Maja ; Marjanić, Suzana (ur.).
Zagreb: Institut za etnologiju i folklOris tiku (IEF) ; Hrvatska sveučilišna naklada, 2022. str. 737-755
CROSBI ID: 1255221 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Adinaton i personifikacija u animaciji životinja i stvaranju pseudoljudi
(Adynaton and personification in animation of animals and creating of pseudohumans)
Autori
Beck, Boris
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, ostalo
Knjiga
Animal. Knjiga o ne-ljudima i ljudima. Kulturni bestijarij III. dio
Urednik/ci
Zaradija Kiš, Antonija ; Pasarić, Maja ; Marjanić, Suzana
Izdavač
Institut za etnologiju i folklOris tiku (IEF) ; Hrvatska sveučilišna naklada
Grad
Zagreb
Godina
2022
Raspon stranica
737-755
ISBN
978-953-8089-84-8
Ključne riječi
adinaton, personifikacija, basna, metafora, alegorija, animacija
(adynaton, personification, fable, metaphora, allegory, animation)
Sažetak
Temeljni su modusi pojavljivanja životinja na filmu: životinja je snimljena dokumentarno te se predstavlja u skladu s određenom ljudskom koncepcijom prirode ; dokumentarne snimke mogu se kombinirati s igranim pri čemu dolazi do metaforizacije ; životinja može u igranom filmu predstavljati samu sebe ; animirana životinja može biti personificirana. Glavni su retorički postupci animiranih filmova adinaton i personifikacija koji nemoguće pretvaraju u moguće: adinaton životinjski svijet udaljava od svijeta ljudi, a personifikacija ga približava. U dijegetičkom svijetu personificirane životinje, pak, ljudi može biti ili ne. Ako ljudi nema, životinje su organizirane kao ljudsko društvo te među njima nastaje nova podjela – na pseudoljude i životinje ; ako se u dijegetičkom svijetu nalaze i ljudi, životinje se pojavljuju u dvostrukoj ulozi: s jedne su strane životinje u ljudskom svijetu, a s druge razumna bića u pseudoljudskom svijetu u kojemu komuniciraju s drugim personificiranim životinjama. Što se tiče komunikacije ljudi i životinja, ona može biti jednosmjerna ili dvosmjerna: ili životinje razumiju ljude, a ljudi životinje ne, ili životinje uspijevaju komunicirati bar s jednom osobom. Personificirana životinja može vrlo lako sudjelovati u basni, paraboli ili alegoriji. Značenje se u takvim slučajevima prenosi dvaput: kada životinja progovori, to shvaćamo figurativno, a onda figurativnost pokušavamo dokinuti i pronaći doslovni smisao jer prihvaćamo da je životinja zapravo čovjek. Budući da je dovoljno da očovječena životinja počne govoriti ili djelovati na ljudski način, pa da u njoj vidimo sliku samih sebe, mehanizimi metaforizacije mogu se pokrenuti pri svakoj animaciji životinja.
Izvorni jezik
Hrvatski