Pregled bibliografske jedinice broj: 1253453
KREATIVNI PRISTUP RAZVOJU RANE PISMENOSTI: ISKUSTVA IZ HRVATSKE
KREATIVNI PRISTUP RAZVOJU RANE PISMENOSTI: ISKUSTVA IZ HRVATSKE // Knowledge, 55 (2022), 5; 863-870 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 1253453 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
KREATIVNI PRISTUP RAZVOJU RANE PISMENOSTI: ISKUSTVA
IZ HRVATSKE
(CREATIVE APPROACH TO THE DEVELOPMENT OF EARLY
LITERACY: EXPERIENCES FROM CROATIA)
Autori
Lazarić, Lorena ; Riman, Kristina
Izvornik
Knowledge (2545-4439) 55
(2022), 5;
863-870
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
rana pismenost, slikovnica, istraživanje, kreativnost, čitanje
(early literacy, picture book, research, creativity, reading)
Sažetak
Pismenost je jedna od temeljnih kompetencija koje predstavljaju važan kulturalni aspekt. Nužna je za stjecanje informacija o različitim područjima ljudskog djelovanja i nezamjenjiva u obrazovanju i savladavanju novih sadržaja. Na razvoj rane pismenosti bitno utječu tri čimbenika: poticaji odraslih, model odraslih koji čitaju i izloženost primjerenim čitateljskim materijalima. Stoga se kao važne aktivnosti koje odrasli provode s djecom u području rane pismenosti navode uloga i važnost čitanja i pričanja djetetu, a tome u prilog govore i brojne kampanje usmjerene na čitanje djeci i s djecom. Sve su češće edukacije roditelja u području rane pismenosti, dok odgojitelji, budući da su tijekom svojega obrazovanja osposobljeni za razvijanje predčitačkih vještina u djece, u svojem radu sve više koriste brojne aktivnosti kojima potiču ranu pismenost. Raste broj odgojitelja koji u svojim skupinama koriste slikovnicu kao poticaj za razvijanje rane pismenosti, pri čemu je koriste ne samo kao sredstvo, već i kao cilj u razvoju kreativnosti i predčitačkih vještina. Namjera ovog rada je navesti primjere iz prakse u pristupima razvoju rane pismenosti u hrvatskim ustanovama odgoja i obrazovanja na temelju istraživanja koje se provodi u okviru projekta „Slikovnica u dječjem vrtiću i osnovnoj školi“, čiji je nositelj Učiteljski fakultet Sveučilišta u Rijeci, a partner Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti Sveučilišta Jurja Dobrile u Puli. U okviru projekta provedeno je istraživanje o uporabi slikovnice kao poticaja za kreativni pristup razvoju rane pismenosti. U istraživanju su sudjelovala 363 odgojitelja s područja cijele Republike Hrvatske. Istraživanje je provedeno online u obliku upitnika. U radu su posebno istaknuti i analizirani rezultati koji se odnose na uporabu slikovnice u svrhu kreativnog pristupa razvoju rane pismenosti. Također, u radu se navode i primjeri dobre prakse koji su izdvojeni u okviru provođenja institucijskog projekta „Čitajmo zabavno - kreativni pristup čitanju u ranoj i predškolskoj dobi“ koji se izvodi na Fakultetu za odgojne i obrazovne znanosti Sveučilišta Jurja Dobrile u Puli. Najistaknutiji ciljevi zbog kojih odgojitelji upotrebljavaju slikovnicu u odgojno-obrazovnom radu s djecom jesu upoznavanje s knjigama, razvijanje kulture čitanja, ljubavi prema knjizi i čitanju, razvoj predčitačkih vještina, aktivnog slušanja i komunikacije. Navedene su ujedno i prednosti koje odgojitelji prepoznaju pri korištenju slikovnica. Kao izazove, odgojitelji navode činjenicu da treba uložiti puno truda i napora kako bi se stvorio ritual čitanja i zainteresiralo pojedino dijete za čitanje i slušanje priča, odnosno nesklonost određenog broja roditelja da slikovnicu koriste i kod kuće, u obiteljskom okruženju. Kao izazove, neki su od odgojitelja naveli i izradu vlastite slikovnice s djecom. Stoga se u radu navode primjeri dobre prakse koji se odnose na izradu slikovnica u različitim ustanovama ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja te su prikazi dugotrajnih projektnih aktivnosti tijekom kojih su u kreativni proces uključeni i roditelji i lokalna zajednica. Također, prikazan je i postupak izrade slikovnice kao aktivnosti koja se može provesti u kraćem vremenskom razdoblju samo u okviru jedne odgojne skupine ili kao kratka aktivnost koja se provodi u okviru jednog dana.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Interdisciplinarne humanističke znanosti, Književnost
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Sveučilište Jurja Dobrile u Puli