Pregled bibliografske jedinice broj: 1252881
Suvremena teorija filma i psihoanaliza: problem filmskog šava
Suvremena teorija filma i psihoanaliza: problem filmskog šava // Psihoanaliza i njezine sudbine / Mikulić, Borislav ; Žitko, Mislav ; Damnjanović, Srđan (ur.).
Zagreb: Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2021. str. 159-181
CROSBI ID: 1252881 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Suvremena teorija filma i psihoanaliza: problem
filmskog šava
(Contemporary film theory and psychoanalysis: the
problem of film suture)
Autori
Lučić, Krunoslav
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Psihoanaliza i njezine sudbine
Urednik/ci
Mikulić, Borislav ; Žitko, Mislav ; Damnjanović, Srđan
Izdavač
Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Grad
Zagreb
Godina
2021
Raspon stranica
159-181
ISBN
978-953-175-962-5
Ključne riječi
psihoanaliza i film ; suvremena teorija filma ; pozicioniranje subjekta ; filmski šav ; kritika psihoanalize filma
(psychoanalysis and film ; contemporary film theory ; subject positioning ; film suture ; criticism of film psychoanalysis)
Sažetak
Rad se fokusira na tumačenje uloge i statusa psihoanalitički inspiriranih modela razumijevanja filmskih pojava te na različite oblike uporabe psihoanalitičkih pojmova u filmskoteorijskom diskursu suvremenog razdoblja. Kako je ekstenzivno korištenje deriviranog oblika nekih psihoanalitičkih koncepata postalo uobičajeno tek pojavom onoga što se uvriježilo nazivati suvremenom teorijom filma nakon 1970-ih, radom se nastoji razjasniti njihova cirkulacija u teorijskom diskursu o filmu. Također, iako je u ranijim razdobljima filmske teorije prepoznata važnost korelacije filma i nekih psihoanalitičkih tema (poput razumijevanja snova), većim je dijelom fokus bio na strani racionalnih, svjesnih psihičkih procesa i to iz disciplinarnog područja psihologije (npr. H. Münsterberg). Tek u postklasičnom razdoblju filmske teorije pojmovi poput nesvjesnog, prisilnog ponavljanja, skopofilije, pozicioniranja subjekta i/ili „šivanja“ postaju središnjim mjestom propitivanja filmskih (prvenstveno fikcionalnih) fenomena. U tom pogledu se rad referira na teorijske navode L. Mulvey i dijelom Ch. Metza, a osobito na važnost pojma filmskoga šava kako ga je, na tragu psihoanalize, razumio J.-P. Oudart, a potom i S. Heath, D. Dayan i K. Silverman. U obzir se uzimaju i kritike tako korištenih pojmova u filmskoj teoriji, poput onih W. Rothmana, N. Carrolla i D. Bordwella.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filozofija, Znanost o umjetnosti