Pregled bibliografske jedinice broj: 1251049
Barokne slike
Barokne slike // Požeška katedrala / Horvat-Levaj, Katarina (ur.).
Zagreb: Požeška biskupija, Institut za povijest umjetnosti, ArTresor naklada, 2022. str. 149-191
CROSBI ID: 1251049 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Barokne slike
(Baroque Paintings ; Restoration of Paintings)
Autori
Repanić-Braun, Mirjana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Požeška katedrala
Urednik/ci
Horvat-Levaj, Katarina
Izdavač
Požeška biskupija, Institut za povijest umjetnosti, ArTresor naklada
Grad
Zagreb
Godina
2022
Raspon stranica
149-191
ISBN
978-953-7875-70-1
Ključne riječi
Barok, sakralno slikarstvo, Požeška katedrala
(Baroque, religious painting, The Požega Cathedral)
Sažetak
Ovim poglavljem monografije Požeška katedrala obuhvaćene su sve oltarne slike koje jesu ili su nekada bile dijelom likovne opreme crkve sv. Terezije od njezinoga dovršetka 1763. godine do danas. Istaknuto mjesto među njima ima Mistični zanos sv. Terezije, rad Caspara Franza Sambacha, profesora historijskog slikarstva i poslije direktora bečke Carske i kraljevske dvorske akademije slikarstva, kiparstva i arhitekture. Visoka kvaliteta slike dostojna je njezine donatorice, carice i kraljice Marije Terezije, ali i glavnog oltara na kojem se nalazi, podignutoga zalaganjem zagrebačkog biskupa Franje Thauszyja. Neprijeporno je da se Sambachovo djelo svojim osebujnim antiklasičnim leksikom savršeno uklapa u stilske kanone bečke Akademije pedesetih do sedamdesetih godina 18. stoljeća, iskazujući ujedno izvornost umjetničke invencije. Krugu bečke Akademije pripada i Johann Bander, autor vrsne Nebeske slave sv. Ivana Nepomuka na bočnom oltaru iz 1763. godine, koju je dao naslikati hrvatski ban Franjo Nádasdy. Bander, za razliku od Sambacha, ne poseže za dramatičnim naturalizmom ranog baroka, nego za njegovim svjetlosnim učincima i patosom. Pobjeda sv. Mihaela Arkanđela nad Sotonom, paradigmatska tema iz razdoblja katoličke obnove, dominira retablom južnog bočnog oltara iz 1769. godine, plaćenim u cijelosti novcem iz legata Mihaela Maurovića, nekadašnjeg administratora kutjevačke župe. Marijin pohod Elizabeti, Bezgrješno začeće Blažene Djevice Marije i Četrnaest svetih pomoćnika, bivše oltarne slike požeške crkve, danas su u stalnom postavu Dijecezanskog muzeja u Požegi. Ovdje se razmatraju i njihove povijesti, teme i stilski uzori.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Institut za povijest umjetnosti, Zagreb
Profili:
Mirjana Repanić Braun
(autor)