Pregled bibliografske jedinice broj: 1250764
Nacionalni identitet u udžbenicima hrvatske nastave u inozemstvu
Nacionalni identitet u udžbenicima hrvatske nastave u inozemstvu // Međunarodna znanstveno-umjetnička konferencija "Nova promišljanja o djetinjstvu"
Zadar, Hrvatska, 2021. (predavanje, podatak o recenziji nije dostupan, neobjavljeni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 1250764 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Nacionalni identitet u udžbenicima hrvatske nastave u inozemstvu
(National Identity in the Textbooks of Croatian Classes Abroad)
Autori
Baričević, Sanja ; Bašić, Marijana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, neobjavljeni rad, znanstveni
Skup
Međunarodna znanstveno-umjetnička konferencija "Nova promišljanja o djetinjstvu"
Mjesto i datum
Zadar, Hrvatska, 04.06.2021. - 05.06.2021
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Podatak o recenziji nije dostupan
Ključne riječi
nacionalni identitet, nastava hrvatskoga jezika i kulture u inozemstvu, udžbenici namijenjeni hrvatskoj nastavi u inozemstvu, kulturni model, autopredodžbe
(national identity, Croatian classes abroad, textbooks of the Croatian classes abroad, cultural model, self-image)
Sažetak
Udžbenik je osnovno nastavno i odgojno-obrazovno sredstvo u nastavi. Sadržaj udžbenika usklađen je s ciljevima različitih odgojno-obrazovnih područja te znanstvenim, pedagoško-psihološkim, didaktičko-metodičkim, etičkim, jezičnim, likovno-grafičkim i tehničkim zahtjevima propisanima Udžbeničkim standardom. Udžbenici namijenjeni hrvatskoj nastavi u inozemstvu udovoljavaju i posebnim zahtjevima te je u njima naglasak na promicanju hrvatskih nacionalnih i kulturnih vrijednosti. Prema Kurikulumu hrvatske nastave u inozemstvu: „Učenje hrvatskoga jezika kao istovremeno učenje hrvatske kulture značajna je odrednica koncepta hrvatske nastave u inozemstvu“ (MZOŠ 2003: 1). U integrativnome kurikulu uz hrvatski jezik i književnost nastava uključuje stjecanje znanja o hrvatskoj kulturi u širem smislu: povijesnoj, kulturnoj i prirodnoj baštini, svakodnevnome životu, gospodarstvu, politici, vrijednosnim stavovima stanovnika Republike Hrvatske te su očekivana odgojno-obrazovna postignuća recepcija, razumijevanje i izgradnja hrvatskoga nacionalnog identiteta. „Smisao je hrvatske nastave u inozemstvu očuvanje hrvatskoga nacionalnog identiteta u njezinim polaznicima – učenicima osnovnih i srednjih škola te učvršćivanje hrvatskoga identiteta u njihovim roditeljima i rodbini koji imaju veze s tom nastavom i ostalim oblicima zajedništva i povezanosti ljudi hrvatskoga podrijetla u zemlji njihova boravka“ (Bežen 2012: 141). U ovome se radu raščlanjuju tematski i konceptualno udžbenici namijenjeni hrvatskoj nastavi u inozemstvu te u njima predstavljen institucionalizirani kulturni model koji se promiče u oblikovanju hrvatskoga nacionalnog identiteta. Građu čine udžbenici Domovina na dlanu (2014) namijenjeni nastavi 1. – 3. razine hrvatskoga jezika i kulture u inozemstvu. Promicanjem predstavljenih vrijednosti/koncepata želi se utjecati na oblikovanje nacionalnoga identiteta učenika i probuditi osjećaj pripadnosti hrvatskoj kulturi. Raščlambom identitetske sastavnice udžbenika, odnosno identitetskih obilježja u slikama domovine, obitelji, vjerskoga i društvenoga života, povijesne, kulturne i prirodne baštine izdvaja se u udžbenicima predstavljena određena u pojedinim segmentima idealizirana autopredodžba o vlastitome identitetu.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Sveučilište u Zadru