Pregled bibliografske jedinice broj: 1250531
Jezična obilježja pisane proizvodnje učenika petoga razreda
Jezična obilježja pisane proizvodnje učenika petoga razreda // Zadarski filološki dani 9
Zadar, Hrvatska, 2021. (predavanje, podatak o recenziji nije dostupan, ostalo, znanstveni)
CROSBI ID: 1250531 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Jezična obilježja pisane proizvodnje učenika petoga
razreda
(Linguistic characteristics of fifth grade students
wrriten production)
Autori
Oštrić, Marija
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, ostalo, znanstveni
Skup
Zadarski filološki dani 9
Mjesto i datum
Zadar, Hrvatska, 12.11.2021. - 13.11.2021
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Podatak o recenziji nije dostupan
Ključne riječi
hrvatski standardni jezik, leksičko bogatsvo, pisana proizvodnja, sintaktička složenost, vezani tekst
(Croatian standard language, lexical complexity, written production, syntactic complexity, composition)
Sažetak
Pisanje je složena jezična djelatnost koja uključuje raznovrsna znanja i vještine. Poučavanje oblikovanju vezanoga teksta postepen je i dugotrajan proces koji podrazumijeva ovladavanje normama hrvatskoga standardnog jezika. Kao uspješan pristup pri poučavanju oblikovanja vezanoga teksta preporučuje se procesni ili interakcijski pristup. Cilj nastave Hrvatskoga jezika jest razviti učenike u komunikacijski kompetentne osobe u svim jezičnim djelatnostima i u različitim komunikacijskim situacijama (Kurikulum 2019). Sustavno poučavanje oblikovanja teksta započinje u trećem razredu osnovne škole i traje do kraja srednje škole. Učenici u tom razdoblju postupno ovladavaju oblikovanjem različitih tekstovnih vrsta. U ovome se radu na korpusu od 31 sastavka raščlanjuju leksička i sintaktička obilježja pisane proizvodnje učenika petoga razreda. Leksičko bogatstvo opisuje se na temelju leksičke raznolikosti, leksičke gustoće te indeksa leksičke složenosti. Sintaktičke osobitosti utvrđuju se na temelju sintaktičke produktivnosti, gramatičkoga ustrojstva, sadržaja rečenica te indeksa sintaktičke složenosti. Zbog manjka sličnih istraživanja rezultate smo usporedili s onima koji se odnose na obilježja pisane proizvodnje učenika osmoga razreda (Češi 2018). Istraživanjem je utvrđeno da učenici petoga razreda pišu leksički jednostavnije sastavke nego učenici osmoga razreda. I jednim i drugim učenicima zajedničko je to što su im u sastavcima zastupljenije samoznačnice u odnosu na suznačnice. Rezultati očekivano pokazuju da učenici petoga razreda oblikuju sintaktički jednostavnije tekstove u odnosu na učenike osmoga razreda. Razvijanje učenika u komunikacijski kompetentne osobe na hrvatskome standardnom jeziku zahtjevna je, ali moguća misija nastavnoga predmeta Hrvatski jezik, svih ostalih nastavnih predmeta, kao i svih sudionika odgojno- obrazovnoga procesa
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija