Pregled bibliografske jedinice broj: 1249968
Svijet ili teatar? O dvjema komičnim majkama oko 1800. (Stulli, Bruerović i njihovi europski priključci)
Svijet ili teatar? O dvjema komičnim majkama oko 1800. (Stulli, Bruerović i njihovi europski priključci) // Književna smotra : časopis za svjetsku književnost, 206 (2022), 4; 89-99 (domaća recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 1249968 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Svijet ili teatar? O dvjema komičnim majkama oko
1800. (Stulli, Bruerović i njihovi europski
priključci)
(World or Theatre? On the Two comic mothers in
Dubrovnik around the year 1800. (Stulli,
Bruerović, and their European Context))
Autori
Čale Feldman, Lada
Izvornik
Književna smotra : časopis za svjetsku književnost (0455-0463) 206
(2022), 4;
89-99
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
majke ; komedija ; 18. stoljeće ; Pierre Marivaux ; Carlo Goldoni ; Vlaho Stulli ; Marko Bruerović
(mothers ; comedy ; the 18th century ; Pierre Marivaux ; Carlo Goldoni ; Vlaho Stulli ; Marko Bruerović)
Sažetak
Protivno tezi kako su Kate Kapuralica Vlaha Stullija i Vjera iznenada Marka Bruerovića antipodi hrvatske komediografije samoga kraja 18. stoljeća po tome što u prvome naslovu „izranja svijet, a nestaje teatar“, dok je drugome svojstven „oprečan proces“ (S. P. Novak), ovaj će se prilog pozabaviti onim što te dvije komedije povezuje, potkresujući polarizaciju „svijeta“ i „teatra“: pojavom majke kao dramaturški ključnog lika, koliko god on u dvama komadima bio različito dočaran. Majke se naime do 18. stoljeća rijetko pojavljuju kao profilirani likovi autonomne motivacije i djelovanja, ne samo u hrvatskoj nego i u europskoj dramatici, posebice kada je u pitanju komedija: tako se i na hrvatskoj pozornici – uz izuzetak Kamilove majke u Skupu – komični odnos majke i djece, nekmoli majke i kćeri, našao zapravo tek u dubrovačkim prilagodbama Molièreova opusa. U njemu je majki međutim isto tako vrlo malo i pretežito su bočne, karikaturalne figure koje su, uza svu profesionalizaciju glumica i promjenu glumačko-stilske paradigme, i na francuskoj pozornici tumačili muškarci. Kati Kapuralici nije se našla precizno locirana europska predšasnica, premda se i uz nju, kao i uz Vjeru iznenada, evocira „goldonijevska tradicija“, no možda bi upravo fokus na lik majke – njezinu prisutnost i odsutnost u povijesti europske komediografije – mogao ključnim ženskim figurama tih dviju hrvatskih komedija pridružiti (još) neke ranije „uzore“: od promućurnih matrona antičke „nove“ i talijanske renesansne komedije, kada je u pitanju Stulli, do Brueroviću vjerojatno znanih, naizgled brižnih, a zapravo suparnički nastrojenih „povjerenica“ vlastite djece u francuskih komediografa prve polovice 18. stoljeća, razdoblja koje majku počinje intenzivnije idealizirati, ali i „disciplinirati“.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija, Kazališna umjetnost (scenske i medijske umjetnosti)
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Current Contents Connect (CCC)
- Web of Science Core Collection (WoSCC)
- Arts & Humanities Citation Index (A&HCI)
- SCI-EXP, SSCI i/ili A&HCI
- Scopus