Pregled bibliografske jedinice broj: 1248987
Jezik (jednoga) vremena u jeziku Početnice iz 1944. godine
Jezik (jednoga) vremena u jeziku Početnice iz 1944. godine // Širinom filološke misli. Zbornik u čast Diani Stolac / Morić Mohorovičić, Borana ; Vlastelić, Anastazija (ur.).
Zagreb: Hrvatska sveučilišna naklada - Sveučilište u Rijeci, 2022. str. 71-86
CROSBI ID: 1248987 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Jezik (jednoga) vremena u jeziku Početnice iz 1944.
godine
(The Language of an Era Mirrored in the Language of a
1944 Textbook for Beginners)
Autori
Bogdan, Nives ; Lasić, Josip
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Širinom filološke misli. Zbornik u čast Diani Stolac
Urednik/ci
Morić Mohorovičić, Borana ; Vlastelić, Anastazija
Izdavač
Hrvatska sveučilišna naklada - Sveučilište u Rijeci
Grad
Zagreb
Godina
2022
Raspon stranica
71-86
ISBN
978-953-169-506-0
Ključne riječi
El Shatt, ratne okolnosti, nastava materinskoga jezika, početno čitanje i pisanje, metodika poučavanja, ideologija u poučavanju
(: El Shatt (1944–1946), challenging social circumstances, mother-tongue teaching, early reading and writing, teaching methodology, ideology in teaching)
Sažetak
Hrvatski se obrazovni sustav, kao i cjelokupno njegovo društvo, zadnjih osamdesetak godina našao nekoliko puta u izvanrednim okolnostima: (1) Drugi svjetski rat (1941–1945), (2) Domovinski rat (1991–1995) i najnovije razdoblje, od prve polovice 2020. godine (3) tzv. novo normalno u okolnostima pandemije virusa COVID-19. U kontekstu je obaveznoga obrazovanja, a unutar svake od navedenih izvanrednih okolnosti, valjalo osigurati uvjete za provedbu redovitoga institucionalnoga obrazovanja. Primjer je takve provedbe organizirana početna nastava čitanja i pisanja u zbjegu Dalmatinaca u egipatskome El Shattu (1944– 1946). Taj je povijesni događaj iz Drugoga svjetskoga rata do sada uglavnom bio u središtu historiografskih istraživanja (Gizdić 1961 ; Bratanić 2009 ; 2011), a u ovome se radu pristupa iz aspek(a)ta jezikoslovne znanosti. Uz kratak opis organizacije obrazovanja u izbjeglištvu u egipatskoj pustinji (Žalac 1980) analizira se (tada jedini) izvor poučavanja početnoga čitanja i pisanja – Početnica (1944), nastala za potrebe izvođenja nastave na materinskome jeziku. Rad je usmjeren na opis jezika Početnice i podijeljen je na dva dijela: u prvomu se analizira metodički aspekt, a u drugome sociolingvistički aspekt izdvajanjem i opisom ideologemskoga leksika. Uz ta su dva dijela postavljeni ciljevi: (1) doprinijeti istraživanju početnoga čitanja i pisanja na materinskome jeziku u izvanrednim okolnostima obrazovanja i (2) objasniti metodičku i ideološku koncepciju leksičke građe početnica u institucionalnome usvajanju čitanja i pisanja na materinskome jeziku.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
IP-2016-06-8448 - Govori Makarskoga primorja - dijakronija i sinkronija (GOMAPRIDISI) (Kurtović Budja, Ivana, HRZZ - 2016-06) ( CroRIS)
Ustanove:
Sveučilište u Zadru
Profili:
Josip Lasić
(autor)