Pregled bibliografske jedinice broj: 1247928
Kako djeca usvajaju jezik: što nam proizvodnja relativnih rečenica može otkriti o dječjem gramatičkom razvoju?
Kako djeca usvajaju jezik: što nam proizvodnja relativnih rečenica može otkriti o dječjem gramatičkom razvoju? // Nova promišljanja o djetinjstvu (Zbornik radova) / Cindrić, Maja ; Ivon, Katarina ; Šimić Šašić, Slavica (ur.).
Zadar: Sveučilište u Zadru, 2022. str. 231-252
CROSBI ID: 1247928 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Kako djeca usvajaju jezik: što nam proizvodnja
relativnih rečenica može otkriti o dječjem
gramatičkom razvoju?
(How children acquire language: what can we infer
about children’s grammatical development from
their production of relative constructions)
Autori
Proroković, Jakov ; Angster, Marco
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Nova promišljanja o djetinjstvu (Zbornik radova)
Urednik/ci
Cindrić, Maja ; Ivon, Katarina ; Šimić Šašić, Slavica
Izdavač
Sveučilište u Zadru
Grad
Zadar
Godina
2022
Raspon stranica
231-252
ISBN
978-953-331-321-4
Ključne riječi
usvajanje relativnih rečenica, usvajanje prvog jezika, CHILDES, korpusno istraživanje, jezični unos
(acquisition of relative constructions, first language acquisition, CHILDES, corpus-based research, linguistic input)
Sažetak
Usvajanje prvog jezika često se svrstava pod tematski i metodološki interdisciplinarno područje istraživanja, odnosno, načelima usvajanja prvog jezika bave se psiholozi, psiholingvisti/neurolingvisti, primijenjeni lingvisti itd. Iako se ne radi nužno o strogoj teorijskoj dihotomiji, istraživači u navedenom području mogu se analitički i argumentativno grubo svrstati u jednu od dvije grupe: nativiste (koji inzistiraju na urođenom znanju o jezičnim kategorijama jedinstvenom ljudskoj rasi) i kognitiviste (koji naglašavaju ulogu generalnih kognitivnih sposobnosti i jezik vide kao svojevrsnu nuspojavu istih). Ovaj rad metodološki pripada korpusno-komparativnoj lingvistici i pokušava odgovoriti na pitanja vezana za ulogu jezičnog unosa (eng. input) i legitimnosti argumenta o siromaštvu podražaja (eng. poverty of the stimulus). Rad koristi korpuse engleskog jezika iz baze CHILDES koji sadrži vrijedne transkripte spontanog dječjeg govorenog jezika. Usporedbom korpusa spontanog dječjeg i odraslog govorenog jezika, te promatrajući relativne rečenice u engleskom jeziku i strukturne razlike u njihovoj proizvodnji kod djece i odraslih, u radu se pokušava posredno doći do zaključka o kognitivno-jezičnim osobitostima mehanizama usvajanja prvog jezika. Neki od promatranih pokazatelja bile su razlike u učestalosti produkcije relativnih rečenica, razlike u sintaktičkim obrascima te razlike u relativiziranim imenicama s obzirom na pripadnost određenoj dobnoj skupini. Rezultati su pokazali veliki porast u produkciji relativnih rečenica u dobnoj skupini 4-6 u odnosu na dobnu skupinu 0-3, ali i da se navedeni trend ne nastavlja u skupini odraslih. Osim toga, analiza učestalosti relativnih rečenica s obzirom na sintaktički obrazac pokazala je kako su relativne rečenice koje relativiziraju imenice najučestalije u svim dobnim skupinama, ali i da postoji velika sličnost kroz dobne skupine s obzirom na odabir relativiziranih imenica.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija