Pregled bibliografske jedinice broj: 1247830
Razlike između djece s neurološkim odstupanjima i djece bez neuroloških odstupanja na zadatcima jezičnog znanja
Razlike između djece s neurološkim odstupanjima i djece bez neuroloških odstupanja na zadatcima jezičnog znanja, 2012., magistarski rad, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 1247830 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Razlike između djece s neurološkim odstupanjima i
djece bez neuroloških odstupanja na zadatcima
jezičnog znanja
(Differences between children with neurological
deviations and children without neurological
deviations on language knowledge tasks)
Autori
Bilonić Milošević, Silvana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, magistarski rad
Fakultet
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
20.01
Godina
2012
Stranica
234
Mentor
Blaži, Draženka
Ključne riječi
jezične teškoće, neurološka odstupanja, posebne jezične teškoće, jezično znanje, radna memorija
(language disorders, neurological deviations, specific language impairment, language knowledge, working memory)
Sažetak
Ovo je istraživanje provedeno s ciljem usporedbe parametara jezičnog znanja i radne memorije kod djece koja ne usvajaju jezik po urednom hodogramu zbog različitih uzroka (epileptogeno promijenjen EEG, epilepsija, utvrđena neurološka odstupanja) te kod djece kod koje ne možemo definirati organski etiološki faktor, a teškoće u jezičnom razvoju postoje (posebne jezične teškoće). Namjera nam je također utvrditi sličnosti i razlike u jezičnom statusu između skupina s jezičnim teškoćama i djece urednog jezičnog razvoja, približno izjednačenih po dobi i spolu. U istraživanju su sudjelovale tri skupine ispitanika. Dvije skupine, djeca s jezičnim teškoćama s utvrđenim neurološkim odstupanjem (19 ispitanika) i djeca bez jasno utvrđenog neurološkog odstupanja odnosno djeca s posebnim jezičnim teškoćama (25 ispitanika) te kontrolna skupina djece urednog jezičnog razvoja (27 ispitanika). Ispitanici skupina s jezičnim teškoćama bili su učenici prvog i drugog razreda Osnovne škole Poliklinike SUVAG, a ispitanici skupine urednog jezičnog razvoja učenici prvog i drugog razreda redovne osnovne škole. Kronološka dob ispitanika bila je od 7 ; 03 do 9:10 godina. Na varijablama istraživanja koje su uključivale ispitivanje radne memorije i jezičnog znanja, statistička analiza podataka je pokazala da postoje statistički značajne razlike na svim ispitivanim varijablama jezičnog znanja (receptivni rječnik, nadređeni pojmovi, poznavanje antonima, imenska morfologija, glagolska morfologija, ponavljanje rečenica) i radne memorije (ponavljanje riječi, ponavljanje pseudoriječi, ponavljanje niza brojeva unaprijed i ponavljanje niza brojeva unatrag, ponavljanje ritmova) između skupina ispitanika s jezičnim teškoćama (PJT i JT) i skupine ispitanika urednog jezičnog razvoja (UJR), u korist ispitanika urednog jezičnog razvoja. Statistički značajna razlika postoji i unutar skupina ispitanika s obzirom na kronološku dob ispitanika na svim jezičnim zadatcima i zadatcima radne memorije uglavnom u korist starijih ispitanika. Utvrđeno je da postoji statistički značajna razlika između ispitanika s jezičnim teškoćama starije kronološke dobi kod kojih postoje i kod kojih ne postoje utvrđena neurološka odstupanja u odnosu na ispitanike urednog jezičnog razvoja, mlađe kronološke dobi u korist potonje skupine što govori u prilog postojanja jezičnog poremećaja a ne samo jezičnog kašnjenja. Razlike koje se na svim varijablama javljaju su kvantitativne i kvalitativne. Nisu uočene značajnije razlike između skupine ispitanika s jezičnim teškoćama i utvrđenim neurološkim odstupanjem (JT) i skupine ispitanika s posebnim jezičnim teškoćama (PJT), bez utvrđenih neuroloških odstupanja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Logopedija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb,
Poliklinika SUVAG