Pregled bibliografske jedinice broj: 1247027
Uspješnost učenja mjesta naglaska u hrvatskome standardnome jeziku učenika osmih razreda osnovne škole u Zagrebu
Uspješnost učenja mjesta naglaska u hrvatskome standardnome jeziku učenika osmih razreda osnovne škole u Zagrebu // Govor : časopis za fonetiku, 39 (2022), 1; 39-72 doi:10.22210/govor.2022.39.03 (međunarodna recenzija, prethodno priopćenje, znanstveni)
CROSBI ID: 1247027 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Uspješnost učenja mjesta naglaska u hrvatskome standardnome jeziku učenika osmih razreda osnovne škole u Zagrebu
(Success rate at learning standard Croatian accentuation by the 8th grade primary school students)
Autori
Colnago, Maja ; Pletikos Olof, Elenmari
Izvornik
Govor : časopis za fonetiku (0352-7565) 39
(2022), 1;
39-72
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, prethodno priopćenje, znanstveni
Ključne riječi
akcentuacija ; naglasak ; hrvatski jezik ; zagrebački govor ; poučavanje naglasaka
(accentuation ; accent ; Croatian ; Zagreb vernacular ; accent teaching)
Sažetak
Naglasna norma najteže je naučiv sloj hrvatskoga standardnoga jezika. Glavni je razlog činjenica što su hrvatski govori naglasno raslojeni ; postoje govori s visinskim sustavom i govori s udarnim naglasnim sustavom. Osim toga, hrvatski je standardni jezik raslojen u visoki i neutralni varijetet koji se u gramatikama i rječnicima isprepliću, stoga postoje brojne naglasne dvojbe i nedosljednosti. Cilj je rada istražiti uspješnost učenja standardnoga mjesta naglaska riječi učenika osmoga razreda osnovne škole u Zagrebu. Ispitanici su podijeljeni u dvije skupine: eksperimentalnu (N = 53), u kojoj su ispitanici s kojima su tijekom jedne školske godine provođene naglasne vježbe, i kontrolnu skupinu (N = 29) u kojoj te vježbe nisu provođene. Ispitanici su snimani na početku i na kraju školske godine u čitanju naglasno neobilježenoga teksta. Na temelju slušne analize obilježeno je mjesto naglasaka koje su ispitanici ostvarili u ciljanim riječima. Rezultati istraživanja pokazuju da se točnost ostvarenja mjesta naglaska u eksperimentalnoj skupini s početnih 42 % povećala na 65 % (poboljšanje izgovora za 23 %), a u kontrolnoj se skupini točnost s početnih 37 % smanjila na 34 % (smanjila se za 3 %). Rezultati potvrđuju dosadašnja istraživanja o naučivosti standardnoga mjesta naglaska, tj. o napretku koji se podučavanjem i vježbom može postići tijekom jedne školske godine. Rezultati ujedno pokazuju i ograničenja jednogodišnjega podučavanja, tj. pokazuju da zagrebački učenici koje se podučavalo standardnomu naglasnom sustavu nisu postigli potpunu promjenu izgovora mjesta naglaska u smjeru visokoga varijeteta standarda.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus