Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1245925

OSIGURAVANJE PRISTUPAČNOSTI I INKLUZIVNOST U ISTRAŽIVANJIMA S OSOBAMA S INVALIDITETOM


Lisak Šegota, Natalija
OSIGURAVANJE PRISTUPAČNOSTI I INKLUZIVNOST U ISTRAŽIVANJIMA S OSOBAMA S INVALIDITETOM // Život i škola = Life and school, LXVIII (2022), 1-2; 125-146 doi:10.32903/zs.68.1-2.8 (domaća recenzija, članak, znanstveni)


CROSBI ID: 1245925 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
OSIGURAVANJE PRISTUPAČNOSTI I INKLUZIVNOST U ISTRAŽIVANJIMA S OSOBAMA S INVALIDITETOM
(Accessible and inclusive research with people with disabilities)

Autori
Lisak Šegota, Natalija

Izvornik
Život i škola = Life and school (0044-4855) LXVIII (2022), 1-2; 125-146

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni

Ključne riječi
pristupačan istraživački dizajn, principi inkluzivnih istraživanja, osobe s invaliditetom
(accessible research design, inclusive research design, people with disabilities)

Sažetak
Konvencija o pravima osoba s invaliditetom UN-a promiče, štiti i osigurava puno i ravnopravno uživanje svih ljudskih prava i temeljnih sloboda za osobe s invaliditetom. Nadalje, zagovara slobodu izbora i donošenja odluka, aktivno sudjelovanje osoba s invaliditetom u osiguravanju pristupačnosti i prilagodbi u okruženju, kao i u istraživanjima koja se odnose na njih. Pristup prema osobama s invaliditetom utemeljen na ljudskim pravima proizlazi iz socijalnog modela invaliditeta, pokreta za prava osoba s invaliditetom te studija invaliditeta. Ovaj rad donosi pregled spomenutih teoretskih osnova aktivnog uključivanja i osiguravanja pristupačnosti za osobe s invaliditetom. Također, usmjeren je na praktičnu primjenu pristupa, jer nudi konkretne primjere osiguravanja pristupačnosti i prilagodbi u istraživanjima te načine aktivnog uključivanja osoba s invaliditetom kroz inkluzivna istraživanja. Principi inkluzivnih istraživanja predstavljeni su kroz različite istraživačke uloge i razine uključenosti osoba s invaliditetom u istraživački proces. Pristupačan istraživački dizajn i osiguravanje prilagodbi predstavljeni su kroz oblikovanje istraživačkog materijala, odgovarajući pristup i način komunikacije te potrebne pomoćne ili asistivne tehnologije ovisno o određenoj vrsti invaliditeta. Vrste invaliditeta na koje odnose prijedlozi osiguravanja pristupačnosti i prilagodbi u istraživanju su: motorički poremećaji i kronične bolesti ; oštećenja vida i sluha ; gluhosljepoća ; intelektualne teškoće ; teškoće učenja ; ADHD poremećaj i poremećaj iz spektra autizma. Ovaj rad, kroz principe pristupačnog i inkluzivnog istraživačkog dizajna, argumentira potrebu za postavljanjem etičkih standarda u istraživanjima s osobama s invaliditetom uzimajući u obzir sve važne odrednice aktivnog uključivanja osoba s invaliditetom u istraživački proces. Etički standardi koji integriraju pristupačnost i inkluzivnost trebaju biti sastavni dio svih istraživanja koja uključuju osobe s invaliditetom ili se na njih odnose, što nije slučaj u dosadašnjoj istraživačkoj praksi.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)



POVEZANOST RADA


Profili:

Avatar Url Natalija Lisak Šegota (autor)

Poveznice na cjeloviti tekst rada:

Pristup cjelovitom tekstu rada doi hrcak.srce.hr

Citiraj ovu publikaciju:

Lisak Šegota, Natalija
OSIGURAVANJE PRISTUPAČNOSTI I INKLUZIVNOST U ISTRAŽIVANJIMA S OSOBAMA S INVALIDITETOM // Život i škola = Life and school, LXVIII (2022), 1-2; 125-146 doi:10.32903/zs.68.1-2.8 (domaća recenzija, članak, znanstveni)
Lisak Šegota, N. (2022) OSIGURAVANJE PRISTUPAČNOSTI I INKLUZIVNOST U ISTRAŽIVANJIMA S OSOBAMA S INVALIDITETOM. Život i škola = Life and school, LXVIII (1-2), 125-146 doi:10.32903/zs.68.1-2.8.
@article{article, author = {Lisak \v{S}egota, Natalija}, year = {2022}, pages = {125-146}, DOI = {10.32903/zs.68.1-2.8}, keywords = {pristupa\v{c}an istra\v{z}iva\v{c}ki dizajn, principi inkluzivnih istra\v{z}ivanja, osobe s invaliditetom}, journal = {\v{Z}ivot i \v{s}kola = Life and school}, doi = {10.32903/zs.68.1-2.8}, volume = {LXVIII}, number = {1-2}, issn = {0044-4855}, title = {OSIGURAVANJE PRISTUPA\v{C}NOSTI I INKLUZIVNOST U ISTRA\v{Z}IVANJIMA S OSOBAMA S INVALIDITETOM}, keyword = {pristupa\v{c}an istra\v{z}iva\v{c}ki dizajn, principi inkluzivnih istra\v{z}ivanja, osobe s invaliditetom} }
@article{article, author = {Lisak \v{S}egota, Natalija}, year = {2022}, pages = {125-146}, DOI = {10.32903/zs.68.1-2.8}, keywords = {accessible research design, inclusive research design, people with disabilities}, journal = {\v{Z}ivot i \v{s}kola = Life and school}, doi = {10.32903/zs.68.1-2.8}, volume = {LXVIII}, number = {1-2}, issn = {0044-4855}, title = {Accessible and inclusive research with people with disabilities}, keyword = {accessible research design, inclusive research design, people with disabilities} }

Citati:





    Contrast
    Increase Font
    Decrease Font
    Dyslexic Font