Pregled bibliografske jedinice broj: 1245925
OSIGURAVANJE PRISTUPAČNOSTI I INKLUZIVNOST U ISTRAŽIVANJIMA S OSOBAMA S INVALIDITETOM
OSIGURAVANJE PRISTUPAČNOSTI I INKLUZIVNOST U ISTRAŽIVANJIMA S OSOBAMA S INVALIDITETOM // Život i škola = Life and school, LXVIII (2022), 1-2; 125-146 doi:10.32903/zs.68.1-2.8 (domaća recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 1245925 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
OSIGURAVANJE PRISTUPAČNOSTI I INKLUZIVNOST U
ISTRAŽIVANJIMA S OSOBAMA S INVALIDITETOM
(Accessible and inclusive research with people with
disabilities)
Autori
Lisak Šegota, Natalija
Izvornik
Život i škola = Life and school (0044-4855) LXVIII
(2022), 1-2;
125-146
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
pristupačan istraživački dizajn, principi inkluzivnih istraživanja, osobe s invaliditetom
(accessible research design, inclusive research design, people with disabilities)
Sažetak
Konvencija o pravima osoba s invaliditetom UN-a promiče, štiti i osigurava puno i ravnopravno uživanje svih ljudskih prava i temeljnih sloboda za osobe s invaliditetom. Nadalje, zagovara slobodu izbora i donošenja odluka, aktivno sudjelovanje osoba s invaliditetom u osiguravanju pristupačnosti i prilagodbi u okruženju, kao i u istraživanjima koja se odnose na njih. Pristup prema osobama s invaliditetom utemeljen na ljudskim pravima proizlazi iz socijalnog modela invaliditeta, pokreta za prava osoba s invaliditetom te studija invaliditeta. Ovaj rad donosi pregled spomenutih teoretskih osnova aktivnog uključivanja i osiguravanja pristupačnosti za osobe s invaliditetom. Također, usmjeren je na praktičnu primjenu pristupa, jer nudi konkretne primjere osiguravanja pristupačnosti i prilagodbi u istraživanjima te načine aktivnog uključivanja osoba s invaliditetom kroz inkluzivna istraživanja. Principi inkluzivnih istraživanja predstavljeni su kroz različite istraživačke uloge i razine uključenosti osoba s invaliditetom u istraživački proces. Pristupačan istraživački dizajn i osiguravanje prilagodbi predstavljeni su kroz oblikovanje istraživačkog materijala, odgovarajući pristup i način komunikacije te potrebne pomoćne ili asistivne tehnologije ovisno o određenoj vrsti invaliditeta. Vrste invaliditeta na koje odnose prijedlozi osiguravanja pristupačnosti i prilagodbi u istraživanju su: motorički poremećaji i kronične bolesti ; oštećenja vida i sluha ; gluhosljepoća ; intelektualne teškoće ; teškoće učenja ; ADHD poremećaj i poremećaj iz spektra autizma. Ovaj rad, kroz principe pristupačnog i inkluzivnog istraživačkog dizajna, argumentira potrebu za postavljanjem etičkih standarda u istraživanjima s osobama s invaliditetom uzimajući u obzir sve važne odrednice aktivnog uključivanja osoba s invaliditetom u istraživački proces. Etički standardi koji integriraju pristupačnost i inkluzivnost trebaju biti sastavni dio svih istraživanja koja uključuju osobe s invaliditetom ili se na njih odnose, što nije slučaj u dosadašnjoj istraživačkoj praksi.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)