Pregled bibliografske jedinice broj: 1245912
Ispitivanje čitanja na engleskome jeziku u odnosu na vrstu zadatka i koheziju teksta
Ispitivanje čitanja na engleskome jeziku u odnosu na vrstu zadatka i koheziju teksta, 2022., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 1245912 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Ispitivanje čitanja na engleskome jeziku u odnosu na
vrstu zadatka i koheziju teksta
(Research into reading in English with regards to the
type of task and textual features)
Autori
Rujevčan, Davorka
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Filozofski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
20.12
Godina
2022
Stranica
235
Mentor
Šamo, Renata
Ključne riječi
Coh-Metrix, čitanje, kohezija, razumijevanje, standardizirano ispitivanje, tekstna obilježja, zadatci
(cohesion, Coh-Metrix, comprehension, reading, reading tasks, standardized testing, textual features)
Sažetak
Čitanje koristimo svakodnevno za dobivanje informacija iz različitih izvora, pri čemu ujedno primjenjujemo različite podvještine i strategije kako bismo ispunili niz komunikacijskih ciljeva. Iako često smatrano pasivnom djelatnošću primanja, ono je ipak skup aktivnih mentalnih procesa nužnih za dekodiranja pisane poruke. Do danas su predloženi mnogi teorijski modeli čitanja, a sama djelatnost pokazala se jednom od najvažnijih tijekom obrazovanja. Čitanje je još složeniji konstrukt kada je u njega uključen ini jezik zbog međudjelovanja dvaju ili više jezičnih sustava. Ovim radom istražuju se vrste zadataka kojima se čitanje vrednuje na ispitima državne mature iz engleskoga jezika. Analiziraju se vrste zadataka u odnosu na njihove predloške, tj. njihova tekstna obilježja, posebno koheziju. Polazište za takav istraživački pristup su suvremene teorijske spoznaje o čitanju na inome jeziku kao višeslojnome procesu obrade podataka koje nam daju uvid u važnost pravilnoga odabira zadataka za provjeru određenih sastavnica čitanja. Riješenost zadataka čitanja na ispitima više razine engleskoga jezika državne mature analizirana je kroz naraštaje od školske godine 2010./2011. do 2016./2017. pri čemu je utvrđeno da su najzahtjevniji zadatci dopunjavanja teksta. Pokazuje se kako je pri rješavanju upravo te vrste zadataka vidljivo razumijevanje pročitanoga, ali i nedostatak jezičnoga znanja koji se očituje u semantičkim, morfosintaktičkim i ortografskim pogreškama čime se potvrđuje pretpostavka jezičnoga praga. Alatom Coh-Metrix analizirano je 35 tekstnih predložaka te su utvrđena tekstna obilježja važna za čitljivost teksta kao što su pojavnost zamjenica, broj modifikatora u imenskoj sintagmi, poznatost leksema, hiperonimija kod glagola i imenica, guste anaforičke i kataforičke reference te diskursne oznake. Ukazuje se na važnost pravilnoga odabira vrsta zadataka kojima ispitujemo čitanje na inome jeziku, kao i na neodvojivost jezičnoga znanja od vještine čitanja, te na veliki utjecaj tekstnih obilježja na samu čitljivost i razumijevanje teksta. Rezultati trebaju služiti za unaprjeđivanje kvalitete nastave u srednjim školama, ali i samoga procesa vrednovanja čitanja
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija, Interdisciplinarne humanističke znanosti
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb,
Veleučilište u Karlovcu