Pregled bibliografske jedinice broj: 1245618
Prikaz govorno-jezičnog razvoja blizanaca s dijagnozom iz spektra autizma
Prikaz govorno-jezičnog razvoja blizanaca s dijagnozom iz spektra autizma // Jedanaesti znanstveni skup s međunarodnim sudjelovanjem "Istraživanja govora" - knjiga sažetaka / Dobrić, Arnalda ; Liker, Marko (ur.).
Zagreb, 2022. str. 34-35 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1245618 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Prikaz govorno-jezičnog razvoja blizanaca s
dijagnozom iz spektra autizma
(A study of speech and language development of twins
with autism spectrum disorder)
Autori
Deranja, Lucia Paula ; Vidović Zorić, Ana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Jedanaesti znanstveni skup s međunarodnim sudjelovanjem "Istraživanja govora" - knjiga sažetaka
/ Dobrić, Arnalda ; Liker, Marko - Zagreb, 2022, 34-35
ISBN
978-953-296-193-5
Skup
11. znanstveni skup s međunarodnim sudjelovanjem "Istraživanja govora"
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 08.12.2022. - 10.12.2022
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
govorno-jezični razvoj, blizanci, autizam
(speech and language development, autism, twins)
Sažetak
Cilj ovog istraživanja bilo je longitudinalno praćenje i opis govorno-jezičnih sposobnosti četverogodišnjih blizanaca s dijagnozom iz spektra autizma u razdoblju od šest mjeseci. Tijekom šestomjesečnog razdoblja napravljene su ukupno tri procjene govorno-jezičnih sposobnosti ispitanika u razmaku od dva mjeseca, i to prema odabranim domenama preuzetim iz Assessment of Basic Language and Learning Skills, Revised (ABLLS-R) testa (Partington, 2010), te prilagođenim potrebama istraživanja. Pritom se pokušalo odgovoriti na dva pitanja: (1) Koje će govorno-jezične sposobnosti ispitanici brže, a koje sporije usvojiti? (2) Koliko će se ispitanici međusobno razlikovati u ovladavanju govorno-jezičnim vještinama? Domene prema kojima je učinjena procjena govorno-jezičnih sposobnosti podijeljene su u pet skupina: 1. receptivni jezik, 2. motoričko ponašanje, 3. glasovna imitacija, 4. jezična imitacija i 5. spontana vokalizacija. Svaka od ovih domena dalje se dijelila na 4 potkategorije. Govorno-jezične sposobnosti promatrale su se u dvama situacijama: a) u neposrednoj spontanoj situaciji (kroz spontanu igru ili aktivnost) ispitanika u njima poznatoj okolini, pri čemu je ispitivačica neposredno vodila bilješke o govorno-jezičnim obilježjima u promatranim kategorijama i b) na temelju videozapisa spontanih ili vođenih aktivnosti koje je majka u tom razdoblju snimala. Rezultati su pokazali da su se govorno-jezične sposobnosti ispitanika razlikovale u trima različitim momentima procjene, kao i da su se i ispitanici međusobno razlikovali u tijeku i brzini govorno-jezičnog razvoja. Ovakvi rezultati u skladu su s općeprihvaćenim shvaćanjem da među osobama s poremećajem iz spektra autizma postoje znatne individualne razlike u govorno-jezičnom razvoju i sposobnostima.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija