Pregled bibliografske jedinice broj: 1245475
Prikazi, cenzura i recepcija ženskog akta u francuskom slikarstvu sredine devetnaestog stoljeća
Prikazi, cenzura i recepcija ženskog akta u francuskom slikarstvu sredine devetnaestog stoljeća, 2020., diplomski rad, diplomski, Odjel za povijest umjetnosti, Zadar
CROSBI ID: 1245475 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Prikazi, cenzura i recepcija ženskog akta u
francuskom slikarstvu sredine devetnaestog stoljeća
(Representation, censorship and reception of the
female nude in the mid-nineteenth century French
painting)
Autori
Šalinović, Ana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Odjel za povijest umjetnosti
Mjesto
Zadar
Datum
17.12
Godina
2020
Stranica
38
Mentor
Sofija Sorić
Ključne riječi
Ženski akt, kritika, francusko slikarstvo, Gustave Courbet, Édouard Manet, Jean-Auguste-Dominique Ingres
(Nude, critique, French painting, Gustave Courbet, Édouard Manet, Jean-Auguste- Dominique Ingres)
Sažetak
Devetnaesto stoljeće, a posebice njegova sredina, predstavlja jedno od najburnijih razdoblja u francuskom društvenom i političkom životu. Posljedično, to je bio slučaj i na umjetničkom planu. Nekolicina umjetnika koji su djelovali u ovom razdoblju, a koji se nisu htjeli posvetiti konvencionalnim i akademskim slikarskim normama, tražili su nove načine izražavanja. Njihova djela težila su za intimnijim, realističnijim i momentalnim prikazima kakvi su bili nezamislivi na akademskim platnima izlaganima na godišnjem Salonu. Slikari su se konačno oslobodili okova mitoloških, biblijskih i alegorijskih prikaza te su počeli uvoditi stvarne, svakodnevne likove u svoja djela. Novi načini prikazivanja nisu zaobišli ženski akt koji je predstavljao jedan od temeljnih motiva slikarstva još od doba renesanse. Do sredine devetnaestog stoljeća nago žensko tijelo na platnu pripadalo je isključivo božicama, nimfama i drugim imaginarnim likovima. Sukladno tome, ono je uvijek bilo prikazano na toliko idealiziran način, da niti u jednom momentu ne bi šokiralo prosječnog promatrača bez obzira na prevladavajući stav o ženama i ženskom tijelu u tadašnjem društvu. Generacija slikara koja je djelovala sredinom i od sredine devetnaestog stoljeća donijela je novo poimanje o nagom ženskom tijelu na platnu. Ono je sad po prvi puta u povijesti slikarstva pripadalo stvarnoj ženi i bilo je savršeno u svojoj nesavršenosti. Ipak, ne i u očima tadašnje publike. Recepcija modernog akta od strane kako šire publike tako likovne kritike, bila je odviše negativna ; Manetova Olimpija kao pripadnica marginaliziranog sloja društva i prostitutka nije imala što raditi na platnu ; Courbetova Kupačica toliko je voluminozna i realistična da je stvarala osjećaj nelagode ; Ingres je sa svojom Turskom kupelji otvorio prozor u „egzotični“ svijet Orijenta i donio prizor toliko intiman da je princeza Clotilde slikaru vratila ovo djelo smatrajući ga neprimjerenim.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti