Pregled bibliografske jedinice broj: 1244801
Pjesništvo Arsena Dedića
Pjesništvo Arsena Dedića, 2017., diplomski rad, diplomski, Odjel za kroatistiku, Zadar, Hrvatska
CROSBI ID: 1244801 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Pjesništvo Arsena Dedića
(The poetry of Arsen Dedić)
Autori
Tomasović, Matea
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Odjel za kroatistiku
Mjesto
Zadar, Hrvatska
Datum
20.06
Godina
2017
Stranica
58
Mentor
Knežević, Sanja
Ključne riječi
Arsen Dedić, "autor sinteze", literarna šansona, autorska pjesma
(Arsen Dedić, "author of synthesis", literary chansone, author's song)
Sažetak
U diplomskom radu obrađuje se pjesništvo poznatog hrvatskog umjetnika Arsena Dedića. Na početku rada upoznajemo se s Dedićevim životom, stvaralaštvom, čije je djelovanje bilo od velikoga značaja za hrvatsku glazbu i pjesništvo. U sljedećem poglavlju kako bi razumjeli Dedićev značaj, donosi se društveni kontekst vremena. U narednim potpoglavljima objašnjava se titula „pjesnika sinteze“ i donosi se podrijetlo i definicija (literarne) šansone ili autorske pjesme čiji je bio predstavnik. I naravno, uzori i utjecaji koji su doprinijeli u stvaranju njegova vlastitoga izričaja. U središnjem dijelu diplomskog rada daje se pregled Dedićevih zbirki pjesama po vlastitome izboru, nastojeći dati reprezentativan način mogućnosti njegova izražavanja i pjesničkih dostignuća. Izbor obuhvaća zbirke: „Brod u boci“ (1971), „Narodne pjesme“ (1979), „Hotel Balkan“ (1987), „Pjesnik opće prakse“ (1993), „Čagalj“ (2000), „Padova“ (2004), „Zidne novine“ (2009) i „Kapi za oči“ (2012). U zbirci „Brod u boci“ upoznajemo sentimentalnog pjesnika koji pjeva o ljubavi, zavičaju, mladosti, prijateljstvu i prolaznosti koja mu otima sretne trenutke, pa zato utjehu traži u nostalgiji kojom se još nitko nije utješio. U drugoj zbirci „Narodne pjesme“, upoznajemo zrelijeg pjesnika, mladića koji je upoznao ljude i život, i koji kao pravi pjesnik ima potrebu o tome i progovoriti. Naravno, to radi na nov, drugačiji način, odabirući ironiju kao svoju vjernu suputnicu. Tako bi se iz naslova dalo zaključiti kako pjeva narodu, dok on zapravo pjeva protiv naroda i njegovih „vrijednosti“. Treća zbirka nosi naslov „Hotel Balkan“ i pjeva o pozivu pjesnika, pjesništvu, vlastitom nastojanju da napiše kvalitetnu pjesmu (etidu), i svakodnevnim stvarima koje će nas nadživjeti. Četvrta zbirka je „Pjesnik opće prakse“ čijim naslovom odabire biti svestran umjetnik koji pjeva o svemu što ga tišti, a ne pjesnik specijalist, (angažirani) pjesnik. Tako u ovoj zbirci pjeva o ratu, ratnim stradanjima, ali i o životu, ljudima, pjesništvu. U petoj zbirci „Čagalj“ upoznajemo potpuno novog Dedića, koji poput vuka samotnjaka, čaglja snažno zavija, viče od boli i razočaranja ne pronalazeći više čovjeka u svijetu u kojem živi. Naslov „Stepski vuk“ je simbolična paralela Zdravka Zime, s kojim Arsenov Čagalj dijeli istu sudbinu. Šesta zbirka je „Padova“ koja donosi razmišljanja čovjeka, koji bolovanjem u bolnici otkriva drugu blisku stvarnost, smrt. Nakon bolovanja u Padovi, nemoguće je da jedno takvo iskustvo ne ostavi traga na čovjeka. Tako se Dedić u novoj zbirci pjesama „Zidne novine“, javlja još ogorčeniji, tužniji, ali i rezigniraniji. Na vrijeme više nije gledao kao kradljivca sretnih trenutaka, već kao na dragocjenost koju SADA treba kvalitetno 57 iskoristiti. Zadnja Dedićeva zbirka pjesama „Kapi za oči“ nastavlja ideju „Zidnih novina“. Simboličnim naslovom upozorava na politiku, medije, ali i na nas, društvo, naglašavajući da smo mi ti koji se možemo i trebamo mijenjati.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija, Književnost