Pregled bibliografske jedinice broj: 1244631
Sustavna dijalektika ocjenjivanja u osnovnim školama – primjer Grada Zagreba
Sustavna dijalektika ocjenjivanja u osnovnim školama – primjer Grada Zagreba // Kroatologija, Vol. 13 (2023), No. 1-2, 2022.; 231-251 doi:https://hrcak.srce.hr/281461 (domaća recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 1244631 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Sustavna dijalektika ocjenjivanja u osnovnim školama
– primjer Grada Zagreba
(System Dialectics of Evaluation in Elementary
Schools on
the Example of the Elementary Schools in Zagreb)
Autori
Stela Fumić, Mateja Župančić, Erik Brezovec
Izvornik
Kroatologija (1847-8050) Vol. 13
(2023), No. 1-2, 2022.;
231-251
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
ocjene, prosjek ocjena, osnovna škola, sistemska teorija, dijalektika.
(grades, average grade, elementary school, system theory, dialectics.)
Sažetak
Na temelju istraživanjem dobivenih rezultata raspravlja se funkcionalnost ocjena kao jednoga od elemenata vrjednovanja. Koristi se specifičan dijalektički pristup povezan s elementima sistemske teorije. Dijalektika ove vrste očituje se u odnosu sistem/okolina u kojem sistem predstavlja strukturu školstva, dok okolinu označavaju akcijski elementi unutar/izvan/na rubu sustava (učenici, roditelji, nastavnici) – svi ovi elementi proučavaju se u njihovom odnosu prema ocjenama. Rezultati istraživanja upućuju na inflaciju odličnih ocjena. Naime, prosječna ocjena učenika koji su sudjelovali u istraživanju (od 2. do 8. razreda) iznosila je 4, 7. Na temelju statističkih podataka prikazuje se odstupanje od normalne distribucije frekvencija te se teorijski preispituju mogućnosti i izazovi sustava (s ovakvim profilom podsustava ocjenjivanja) u okvirima sve više rastuće disperzije znanja (pluralnosti) koju suvremeno (post)moderno društvo nosi za sobom. Isto tako, rad karakterizira kontekstualna širina koja uključuje stavove o cjelokupnoj situaciji stjecanja određenih ocjena u učionici te popratnih društvenih odnosa koje te ocjene konstruiraju. Sukladno navedenomu, preispitane su hipoteze o važnosti ocjena s obzirom na razred koji učenici pohađaju te stavova učenika o odnosu nastavnika prema učenicima s obzirom na ocjene koje učenik ostvaruje. Rezultati su pokazali visoku povezanost važnosti ocjena i razreda koji učenici pohađaju. Isto tako, pokazala se povezanost važnosti ocjena i stavova o nastavnikovom tretiranju uspješnih i manje uspješnih učenika. Sinteza teorijske analize i popratnih empirijskih podataka upućuje na gubitak smislenosti ocjena unutar sustava školstva u Republici Hrvatskoj. Ocjene kao formativni dio sustava obrazovanja nisu funkcionalno određene k evaluaciji znanja, već su postale svrsishodne same po sebi.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Sociologija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Fakultet hrvatskih studija, Zagreb