Pregled bibliografske jedinice broj: 1244452
Uloga samopoštovanja i razredne klime u objašnjenju internaliziranih i eksternaliziranih problema u adolescenciji
Uloga samopoštovanja i razredne klime u objašnjenju internaliziranih i eksternaliziranih problema u adolescenciji, 2019., diplomski rad, diplomski, Odjel za psihologiju, Zadar
CROSBI ID: 1244452 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Uloga samopoštovanja i razredne klime u
objašnjenju internaliziranih i eksternaliziranih
problema u adolescenciji
(The role of self-esteem and classroom climate in
explaining internalizing and externalizing
problems of adolescents)
Autori
Žaja, Mia
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Odjel za psihologiju
Mjesto
Zadar
Datum
10.07
Godina
2019
Stranica
39
Mentor
Sorić, Izabela
Ključne riječi
samopoštovanje, razredna klima, internalizirani problemi, eksternalizirani problemi
(self-esteem, classroom climate, internalizing problems, externalizing problems)
Sažetak
Rezultati dosadašnjih istraţivanja provjere uloge samopoštovanja u objašnjenju mentalnog zdravlja upućuju na to da veće razine samopoštovanja vode prema boljim socioemocionalnim ishodima, dok su niţe razine samopoštovanja povezane sa širokim spektrom internaliziranih i eksternaliziranih problema. Negativna razredna klima, konflikti u školi i loši socijalni odnosi predstavljaju rizik za razvoj psihopatologije u djece i adolescenata. U pozitivnom ozračju, gdje se učenike tretira kao kompetentne osobe i pred njih stavljaju pozitivna i visoka očekivanja, učenici razumiju vrijednost učenja te se osjećaju sigurno jer nije ugroţena njihova emocionalna sigurnost i samopoštovanje. U takvom afirmirajućem i suradničkom okruţenju, mogu se smanjiti napetosti i disciplinski problemi, pa je moguće da upravo razredna klima moţe imati ulogu medijatora u odnosu izmeĎu samopoštovanja i internaliziranih i eksternaliziranih problema u ponašanju adolescenata. Vaţnost istraţivanja učinaka percepcije razredne klime (i samopoštovanja) na psihološku dobrobit učenika odraţava se i u njihovoj praktičnoj koristi za razvoj programa za unaprjeĎivanje školskog i razrednog okruţenja koje će doprinijeti razvoju djece i mladih, kako u akademskom smislu, tako i na socioemocionalnom planu. Cilj ovog istraţivanja bio je provjeriti ulogu samopoštovanja i percepcije razredne klime u pojašnjenju internaliziranih i eksternaliziranih problema na uzorku srednjoškolaca. U istraţivanju je sudjelovalo 109 učenika zadarske gimnazije, od čega je 86 bilo ţenskog spola, a 23 muškog spola. Korištene su Rosenbergova skala samopoštovanja (Rosenberg, 1965), Upitnik razredne okoline učenja (Grgin i Cvek Sorić, 1990) i Upitnik snaga i poteškoća (Goodman, 1997). Ustanovljeno je da nema spolnih razlika u samopoštovanju, percepciji razredne klime i internaliziranim i eksternaliziranim problemima. Nadalje, samopoštovanje je bilo negativan prediktor internaliziranih i eksternaliziranih problema, dok percepcija razredne klime nije bila značajan prediktor internaliziranih i eksternaliziranih problema. Samopoštovanje je osim direktno, internaliziranim i eksternaliziranim problemima doprinosilo i preko percepcije razredne klime, tj. percepcija razredne klime je imala parcijalnu medijatorsku ulogu u odnosu izmeĎu samopoštovanja i problema u adolescenciji.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija