Pregled bibliografske jedinice broj: 1243989
Sintaktička obrada kod djece s razvojnim jezičnim poremećajem: je li gramatički jednostavno uvijek jednostavno i u obradi govornika?
Sintaktička obrada kod djece s razvojnim jezičnim poremećajem: je li gramatički jednostavno uvijek jednostavno i u obradi govornika? // Riječi o riječi i Riječi: Zbornik u čast Zrinki Jelaska / Marković, Ivan ; Nazarević Čučević, Iva ; Gligorić, Igor Marko (ur.).
Zagreb: Disput, 2022. str. 315-328
CROSBI ID: 1243989 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Sintaktička obrada kod djece s razvojnim jezičnim
poremećajem:
je li gramatički jednostavno uvijek jednostavno i
u obradi govornika?
(Syntactic processing in children with
developmental language disorder: is grammatically
simple alwas simple in speaker processing?)
Autori
Kuvač Kraljević, Jelena
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Riječi o riječi i Riječi: Zbornik u čast Zrinki Jelaska
Urednik/ci
Marković, Ivan ; Nazarević Čučević, Iva ; Gligorić, Igor Marko
Izdavač
Disput
Grad
Zagreb
Godina
2022
Raspon stranica
315-328
ISBN
978-953-260-442-9
Ključne riječi
sintaktička obrada, upitne konstrukcije, rečenice s nekakonskim redoslijedom riječi, djeca s razvojnim jezičnim poremećajem
(syntactic processing, interrogative construction, sentences with non-canonical word order, children wth developmental language disorder)
Sažetak
Motivacija za ispitivanje sintaktičke sposobnosti djece urednog jezičnog razvoja (UJR) i djece s razvojnim jezičnim poremećajem (RJP) predškolske dobi u ovom radu proizlazi iz želje da se preispita teza Zrinke Jelaske postavljena još 1997. da sve ono što je gramatički jednostavno ne mora biti jednostavno u obradi govornika toga jezika. U ispitivanje su ciljano uključena djeca s RJP-om jer se zna da različito uvjetovana odstupanja u jezičnoj obradi itekako mogu pomoći u objašnjavanju jezičnog razvoja i jezične obrade. Primjenjujući metode elicitiranog ponavljanja i sintaktičkog pobuđivanja, djeca su trebala proizvesti ukupno šest upitnih konstrukcija (tri sa zamjenicom tko i tri za zamjenicim koji) te šest konstrukcija s nekanonskim redoslijedom riječi (tri s objektom s obilježjem za živo i tri s objektom s obilježjem za neživo). Dobiveni rezultati upućuju na statistički značajne razlike u uspješnosti proizvodnje ovih dviju sintaktičkih konstrukcija između dviju ispitivanih skupina. Osim razlike u uspješnosti, analiza pogrešaka upućuje na to da su djeca s RJP-om proizvela raznolikije pogreške često ne uspijevajući dati odgovor ili pojednostavljujući zadanu strukturu. Na temelju svih rezultata može se zaključiti da iako su djeca urednog jezičnog razvoja značajno uspješnija u proizvodnji ovih konstrukcija, ipak neke im konstrukcije (poput upitnih konstrukcije sa zamjenicom koji u akuzativu i nekanonskog redoslijeda riječi s objektom s obilježjem za živo) predstavljaju još uvijek izazov u proizvodnji. Sve ovo upućuje na zaključak da ono što se gramatički definira kao jednostavna konstrukcija jer sadrži samo subjekt-predikat- objekt i to neovisno o redoslijedu tih elemenata ili vrsti rečenice, na razini obrade govornika ta jednostavnost često nestaje i traži dodatne govornikove kognitivne resurse kako bi se konstrukcija razumjela i proizvela.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Logopedija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
Profili:
Jelena Kuvač
(autor)