Pregled bibliografske jedinice broj: 1242028
Paradoks i istina: posredovanje zbilje u finskoj fotografiji
Paradoks i istina: posredovanje zbilje u finskoj fotografiji, 2006. (katalog).
CROSBI ID: 1242028 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Paradoks i istina: posredovanje zbilje u finskoj fotografiji
(Paradox and truth: mediating reality in Finnish photography)
Autori
Ramljak Purgar, Mirel
Vrsta, podvrsta
Ostale vrste radova, katalog
Godina
2006
Ključne riječi
finska fotografija, filozofija slike, Martin Heidegger, Ola Kolehmainen, Elina Brotherus
(Finnish photography, philosophy of images, Martin Heidegger, Ola Kolehmainen, Elina Brotherus)
Sažetak
Autorica polazi od pretpostavke da u radovima Helsinške škole fotografije, uglavnom onima od 2003. do 2006., postoji neka zajednička osobina: nju je nazvala paradoksom prvobitne očiglednosti. Taj je paradoks zajednički našem doživljaju svijeta, poretka koji dalje ukazuje na razliku između inhrerentnog i manifestnog, između prikrivenog i vidljivog, a taj je svijet zbilje posredovan nekom umjetničkom intervencijom koja ga čini očiglednim. Dvadesetijednog umjetnika s gotovo u cijelosti najnovijim fotografskim radovima autorica vidi u svjetlu postavljanja pitanja unutarnjeg smisla, onoga nečega što stoji iza prikazanog, bez obzira radi li se o interijerima Ole Kolehmainena ili o autoportretima u prirodnome krajoliku Eline Brotherus ili o intervencijama u prirodni okoliš Ilkke Halsoa. Ili, pozivajući se na Heideggera i njetov tekst posvećen "biti istine" ("O biti istine", u: Kraj filozofije i zadaća mišljenja, Zagreb, 1996), autorica ustanovljuje kako se ovom prilikom radi o prikazivanju procesa mišljenja i to onoga koje smjera "zbiljskom". U tom procesu mišljenja postoje susljedni isječci: prolazimo proces od činjenice zamjećivanja problema (čini nam se da postoji nešto začudno u pirkazivanju motiva), do činjenice njegova razrješavanja. "Zbiljsko" se prikazuje kao postavljanje samog problema razrješenja. Napetost ostaje, jer motiv sadrži odnos, radi li se o interijeru kinematografa, konstrukciji u prirodi ili sentimentalnom postavljanju autora u prirodni krajolik. Drugim riječima, kada Heidegger piše "Iskaz je istinit, ako se ono što znači i kazuje slaže sa stvari o kojoj se iskazuje. I ovdje kažemo: slaže se.", autorica preopoznaje da nas finski fotografi podsjećaju na to da trebamo shvatiti da se prvo radi o neslaganju, jer je nešto dvosmisleno u prikazanome, a potom o shvaćanju kako se "nešto slaže", jer postoji iskaz istinite stvari ili stava. Time postoji proces - od prepoznavanja posredovanja zbilje, preko vraćanja na zbilju samu, te, konačno do stava spram zbilje.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti