Pregled bibliografske jedinice broj: 1241484
Prilog teoriji Grge Gamulina o naivnoj umjetnosti kroz tumačenje cinkopisa Ivana Večenaja
Prilog teoriji Grge Gamulina o naivnoj umjetnosti kroz tumačenje cinkopisa Ivana Večenaja // Za Grgu Gamulina
Zagreb, Hrvatska, 2021. str. 29-29 (predavanje, nije recenziran, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1241484 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Prilog teoriji Grge Gamulina o naivnoj umjetnosti kroz tumačenje
cinkopisa Ivana Večenaja
(A contribution to Grgo Gamulin's theory of naive art through the
interpretation of Ivan Večenaj's zinc graphics)
Autori
Macolić, Klara
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
ISBN
978-953-7875-92-3
Skup
Za Grgu Gamulina
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 07.-08.10.2021
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
cinkopisne grafike, Grgo Gamulin, Ivan Večenaj - Tišlarov, teorija naivne umjetnosti
(zinc graphics, Grgo Gamulin, Ivan Vechenaj - Tišlarov, theory of naive art)
Sažetak
Cinkopisi Ivana Večenaja, nastali devedesetih godina 20. stoljeća, predstavljaju dosad neistraženo područje. Kao polazište istraživanja retrospektivno su sagledani tekstovi prvog monografa Ivana Večenaja i mjerodavnog pratioca naivne umjetnosti, Grge Gamulina. Gamulin smatra kako je kaotično tržište olakšalo naivnim umjetnicima uključivanje u zajednicu (dezalijenaciju), čime stječu orijentaciju unutar okoline i opću kulturu. Nakon što će samoukom slikaru Večenaju biti omogućeno doprijeti do drugih umjetnika, u početku naivnih, a kasnije akademskih, njegova će se samosvijest manifestirati u težnji k multidisciplinarnosti i akademskom realizmu. Upravo iz druženja sa školovanim umjetnicima proizlazi slikareva želja da se krajem 20. stoljeća okuša u izradi cinkopisa. Proces usvajanja tehničke izvedbe uočava se u prvim radovima na kojima se nalazi zrcalno izokrenut potpis. Činjenica da autor, protivno istraživačkoj težnji, na matricama gravira tržišno afirmirane teme direktna je poveznica s Gamulinovim teorijskim razmatranjima formiranim sedamdesetih godina. Gamulin upozorava da kritika i tržište postaju sve utjecajniji na naivne umjetnike. Unatoč tome što je proizvodnja slijedila suvremene zakone ponude i potražnje (estetske i materijalne), primjećuje kako se naivna umjetnost pokazala imunom na utjecaje suvremene umjetnosti. Kontekstualizacijom, cinkopisi potvrđuju anticipaciju Grge Gamulina o budućnosti naivne umjetnosti te su vrijedan prilog tumačenju stvaralaštva Ivana Večenaja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti