Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1240808

Film ceste i poimanje slobode


Ramljak Purgar, Mirela
Film ceste i poimanje slobode, 2010. (katalog).


CROSBI ID: 1240808 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Film ceste i poimanje slobode
(Road movie and the concept of freedom)

Autori
Ramljak Purgar, Mirela

Vrsta, podvrsta
Ostale vrste radova, katalog

Godina
2010

Ključne riječi
film ceste, Kristina Leko, David Smithson, Wim Wenders, sloboda
(road movie, Kristina Leko, David Smithson, Wim Wenders, freedom)

Sažetak
Autorica započinje konvencijama žanra filma ceste, podsjećajući u to ime na tekst Davida Ladermana iz 2002. god., kojom prilikom on upozorava kako u filmu ceste, svojevrsnom pogledu na ekstatičku slobodu, temom postaje samo putovanje, pretvarajući se u "kulutrnu kritiku", individualiziranu vožnju, a unutarnji prostor automobila nudi dramaturške mogućnosti za komunikaciju među likovima ; osim toga, tu su zaustavljanja, pogledi kroz vjetrobrane, bočna stakla i retrovizore, odnosno zavodljivi obzori. Američki jugozapad, prostor kojim par Leko/Smithson putuje, nije daleko od toga, ali nije daleko ni od problema "nemogućnosti izbjegavanja kulture", kada u hotelskoj sobi prenosi prisutnost Michaela Moorea i Noama Chomskog, koji, govoreći s pozicije razorne kritike suvremene Amerike, uključene u rat u Iraku, krajolik pretvara iz kulise događaja u mjesto odigravanja društveno-političke drame. U kojoj je mjeri ovaj video-uradak, izmjenjujući noćnu pasivnost spavanja i dnevnu angažiranost u pogledu spram krajolika prilikom vožnje, ambivalencijom utopijske svijesti i marginalnosti, odnosno, kako Laderman ističe, duha pobune i konformizma. S jedne strane, krajolik predstavlja emocionalnu izoliranost svakog od likova, a vjetrobran postaje okvirom kroz koji likovi promatraju krajolik, piše taj autor o Wendersovu filmu Im Laufe der Zeit ; s druge, kako piše Alice Kuzniar (1997), kamera usvaja uokvirenu perspektivu samog vozila, odnosno, važnom postaje izmjena slika koje zapljuskuju vjetrobran: one nisu spektakularne , pa vjetrobran postaje prazninom, mjestom nestajanja, krajolik time prestaje biti izvana, postaje spljošten na ekranu. Suprotstavljenost dana i noći nije strana filmu ceste, vezana je uz zaborav, tvrdi Kuzniar, barem se to odnosi na likove u Wendersovim filmovima: u filmu Leko/Smithson pogled je autentičan, ali sadrži kritiku, možda ne izravnu, nego u samom postupku izmjene dana i noći, važnog i manje važnog, kada vidimo ono što gledaju i kada to ne vidimo. Prije kritike ili zajedno s njom, spava i budna je potreba doživljaja slobode i to autorica svojim tekstom obznanjuje.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti



POVEZANOST RADA


Profili:

Avatar Url Mirela Ramljak Purgar (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Ramljak Purgar, Mirela
Film ceste i poimanje slobode, 2010. (katalog).
Ramljak Purgar, M. (2010) Film ceste i poimanje slobode.. Katalog.
@unknown{unknown, author = {Ramljak Purgar, Mirela}, year = {2010}, keywords = {film ceste, Kristina Leko, David Smithson, Wim Wenders, sloboda}, title = {Film ceste i poimanje slobode}, keyword = {film ceste, Kristina Leko, David Smithson, Wim Wenders, sloboda} }
@unknown{unknown, author = {Ramljak Purgar, Mirela}, year = {2010}, keywords = {road movie, Kristina Leko, David Smithson, Wim Wenders, freedom}, title = {Road movie and the concept of freedom}, keyword = {road movie, Kristina Leko, David Smithson, Wim Wenders, freedom} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font