Pregled bibliografske jedinice broj: 1239095
Ernst Ludwig Kirchner. Reprezentacija žene u ekspresionizmu
Ernst Ludwig Kirchner. Reprezentacija žene u ekspresionizmu // Kontura art magazin, (2016), 133; 67-72 (nije recenziran, pregledni rad, stručni)
CROSBI ID: 1239095 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Ernst Ludwig Kirchner. Reprezentacija žene u ekspresionizmu
(Ernst Ludwig Kirchner. Representation Women in Expressionism)
Autori
Ramljak Purgar, Mirela
Izvornik
Kontura art magazin (1334-6555)
(2016), 133;
67-72
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, pregledni rad, stručni
Ključne riječi
Ernst Ludwig Kirchner, ekspresionizam, Berlin, Potsdamer Platz, slikarstvo, drvorez
(Ernst Ludwig Kirchner, expressionism, Berlin, Potsdamer Platz, painting, woodcut)
Sažetak
Autorica se u ovom tekstu bavi estetikom Ernsta Ludwiga Kirchnera u njegovim još za života najpriznatijim radovima, koje je i sam držao važnima jer su govorili nešto o društvenoj stvarnosti Berlina sredine 10-ih godina 20. stoljeća. Autorica analizira sliku “Potsdamer Platz” i uspoređuje je s drvorezom u boji “Frauen am Potsdamer Platz” iz 1914. god., koji bitno mijenja odnose između muškog lika na prikazu i dvaju ženskih likova, središnjeg motiva u urbanom krajoliku, naigled proizvoljno komponiranih likova i zdanja. Naglašavajući činjenicu kako su za slike modeli bile Kirchnerova družica Erna Schilling i njezina sestra Gerda, autorica nastoji oko argumentiranja drugačijeg pristupa iskazu značenja u grafici Kirchnerovim shvaćanjem ljubavi ne kao sentimentalne ili erotske, nego prijateljske, koja pretpostavlja ženu kao ravnopravnog sugovornika i partnera. Stoga ljubičasti i zeleni tonovi dugih haljina na drvorezu znače ne samo Kirchnerovo usvajanje učenja o bojama, pa, umjesto da slaže komplementarne (a njih, prema Goetheu, stvara oko samo), slaže zasvijetljene tonove sekundarnih boja, nego i umjetnikov doživljaj žene: obojena oplošja dugih haljina, iznad izoštrenih tragova šrafura kružnog pločnika na kojemu stoje, te onih u uglovima otiska, ne suprotstavljaju se, kako piše Roland März, muškome liku koji kroči prema njima, nego znače pripitomljenje shvaćanja žene na ulici kao ulične žene. Žena, premda joj tijelo ne pripada ekstremitetima, te je zahvaćena u neprirodnoj tordiranosti, postaje objektom igre pogleda, onog promatrača, te onoga od strane muškog lika koji kroči prema njoj, vjerojatno utjelovljenja samog umjetnika. Time reprezentacija žene postaje metaforom reprezentacije same prirode percepcije.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti