Pregled bibliografske jedinice broj: 1238821
Refleksije "povratka redu" na kiparsku produkciju između dvaju svjetskih ratova
Refleksije "povratka redu" na kiparsku produkciju između dvaju svjetskih ratova // Pojavnosti moderne skulpture u Hrvatskoj : protagonisti, radovi, konteksti / Prančević, Dalibor (ur.).
Split: Filozofski fakultet Sveučilišta u Splitu, 2021. str. 68-87
CROSBI ID: 1238821 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Refleksije "povratka redu" na kiparsku produkciju
između dvaju svjetskih ratova
(Reflections of the "Return to Order" on Sculptural
Production between the Two World Wars)
Autori
Vujanović, Barbara
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Pojavnosti moderne skulpture u Hrvatskoj : protagonisti, radovi, konteksti
Urednik/ci
Prančević, Dalibor
Izdavač
Filozofski fakultet Sveučilišta u Splitu
Grad
Split
Godina
2021
Raspon stranica
68-87
ISBN
978-953-352-076-6
Ključne riječi
povratak redu, Ivan Meštrović ; Frano Kršinić ; Vanja Radauš ; Antun Augustinčić ; Ivo Lozica ; moderno kiparstvo ; antička tradicija ; neoklasicizam ; Michelangelo Buonarotti
(return to order ; Ivan Meštrović ; Frano Kršinić ; Vanja Radauš ; Antun Augustinčić ; Ivo Lozica ; modern sculpture ; tradition of antiquity ; Neoclassicism ; Michelangelo Buonarotti)
Sažetak
Slijedom proučavanja referentnih ostvarenja najvažnijih predstavnika neoklasicizma u hrvatskom modernom kiparstvu, zaključuje se kako je fenomen „povratka redu“ formiran u dosluhu s aktualnim međunarodnim nastojanjima, kao i sa suvremenim ostvarenjima u mediju slikarstva u kojem se prepoznaju istovjetni tematski i stilski imperativi. Uzori su se pojaviše tražili na pariškoj sceni, s kojom se brojni hrvatski kipari izravno susreću, a važno je istaknuti i ukotvljenost u srednjoeuropski kontekst, koja se potvrđuje i na primjeru hrvatskih kipara formiranih u Školi za kiparstvo i klesarstvo u Hořicama u Češkoj. Nadalje, nepobitna je snaga lokalne kamenoklesarske tradicije koja se ostvaruje i kao nastavak klasične, mediteranske kulture. Svojim zalaganjem Ivan Meštrović je obradu kamena učinio važnim predmetom na zagrebačkoj Akademiji. U tom pogledu, Akademija je dala zamah i preko dvaju najistaknutijih protagonista neoklasicizma – Meštrovića i Kršinića, i podlogom métierske besprijekornosti, koju su obojica zagovarali, a stariji je profesor pružao mladim kiparima i mogućnost usavršavanja radom na njegovim projektima. Umjetnički dosezi najvrsnijih kipara, uz navedene su profesore i njihovi studenti – Augustinčić, Radauš i Lozica koji smještaju korpus hrvatskoga kiparstva u sam vrh fenomena europskoga „povratka redu“. Taj se korpus uspješno odupro zamkama dopadljive ornamentalizacije koja je počesto određivala oblikovanje ženskih aktova i alegorijskih prikaza, dominantnih tema razdoblja. Umjesto toga, spomenuti kipari stavljali su naglasak na sam kiparski čin i na vječnu mogućnost obnove figurativnog iskaza.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti